Informatieplicht voor onroerend goed

Als u een gebouw verkoopt, dan bent u verplicht om bepaalde gegevens bekend te maken. Deze informatie zorgt ervoor dat kandidaat-kopers goed worden ingelicht.

Informatieplicht bij advertenties

Plaatst u een advertentie om onroerend goed te verkopen? Dan bent u verplicht om kandidaat-kopers in te lichten over de toestand ervan.

Vermeld het antwoord op volgende vragen in elke advertentie:

  • Is er een stedenbouwkundige vergunning?
  • Wat was de meest recente stedenbouwkundige bestemming?
  • Werd er een dagvaarding uitgebracht en wat was de beslissing?
  • Is er een voorkooprecht?
  • Moet er een verkavelingsvergunning aangevraagd worden?

Welke afkortingen mag u gebruiken in advertenties?

  • Voor een advertentie op het internet gebruikt u geen afkortingen.
  • Voor een advertentie in de geschreven pers mag u gebruik maken van vastgelegde afkortingen.

Hoe kan u als notaris of makelaar deze informatie krijgen?

Vraag het inlichtingenformulier vastgoed aan.

Als uw gegevens wijzigen, dan kan u dat doorgeven via vastgoedinformatie@stad.antwerpen.be.

Hoe lang duurt het om deze informatie te ontvangen?

U ontvangt het inlichtingenformulier vastgoed ten laatste 30 dagen na de aanvraag via mail.

Tarief

De retributie bedraagt 90 euro per inlichtingenformulier vastgoed per aangevraagd perceel.

Lees het volledige retributiereglement (.pdf).

Informatieplicht bij overeenkomsten

Maakt u – als makelaar of als notaris – een overeenkomst op tussen koper en verkoper van een onroerend goed? Dan bent u verplicht om volgende informatie te vermelden, zowel bij de onderhandse akte (compromis) als bij de authentieke akte:

  • Is er een stedenbouwkundige vergunning?
  • Wat was de meest recente stedenbouwkundige bestemming?
  • Werd er een dagvaarding uitgebracht en wat was de beslissing?
  • Is er een voorkooprecht?
  • Moet er een verkavelingsvergunning aangevraagd worden?
  • Vermeld art. 4.2.1. vergunningsplicht.

Als u notaris bent, moet u bij een authentieke akte een stedenbouwkundig uittreksel bijvoegen van maximaal 1 jaar oud.

Hoe kan u als notaris of makelaar deze informatie krijgen?

Vraag het inlichtingenformulier vastgoed aan.

Als uw gegevens wijzigen, dan kan u dat doorgeven via vastgoedinformatie@stad.antwerpen.be.

Hoe lang duurt het om deze informatie te ontvangen?

U ontvangt het inlichtingenformulier vastgoed ten laatste 30 dagen na de aanvraag via mail.

Tarief

De retributie bedraagt 90 euro per inlichtingenformulier vastgoed per aangevraagd perceel.

Lees het volledige retributiereglement (.pdf).

Informatieplicht bij verdeling onroerend goed

De informatieplicht voor notarissen bij verdeling van onroerend goed is vastgelegd in artikel 5.2.2. van de Vlaamse Codex RO. Het geldt voor alle akten van eigendomsoverdracht of eigendomsverklaring, verhuring voor meer dan 9 jaar, erfpacht of opstal. Onderhandse akten waarin die verrichtingen worden vastgelegd, bevatten dezelfde vermeldingen.

Als notaris stuurt u, bij de verdeling van een onroerend goed zonder verkavelingsvergunning, aan het college, 20 dagen vóór het verlijden van de akte:

  • het plan van de verdeling
  • een attest waarin de aard van de akte en de bestemming van de kavels worden aangegeven

Vermeld in de akte

  • de opmerkingen van het college
  • dat voor de verdeling geen verkavelings- of stedenbouwkundige vergunning werd afgegeven
  • dat er geen zekerheid is om te bouwen of om een inrichting op te stellen die voor bewoning kan worden gebruikt
  • een verwijzing naar artikel 4.2.1 van de Vlaamse Codex

Delen

Sectoren