“Bump maakt de digitale wereld tastbaar”

Bij Bump ontmoeten design en technologie elkaar. Achter de naam zitten drie architecten met specialisatie in ‘architecturale technologie’: Nathan Van Esbroeck, Koen Huyghe en Arnoud Schoofs. Wat ze dan precies doen? “Wij zitten op de kruising tussen interieur en interactieve technologie,” aldus Arnoud.

“Al moeten we dat vaak wat verder uitleggen,” lacht Arnoud. “Met een voorbeeld wordt het al snel duidelijk.”

‘Phygital’: digital + physical

“Een van onze recente projecten, in samenwerking met marketingbureau Trendwolves, was voor Hello Bank!, de online bank voor jongeren. Zij werken in principe alleen online, maar merkten al snel dat ze ook in de ‘echte’ wereld aanwezig moesten zijn. Bump mocht voor hen een concept store uitwerken. De briefing: bereik onze doelgroep, maar het mag niet aanvoelen als een bank. Begin er maar aan. (lacht) Om millenials aan te spreken moet je een experience aanbieden. Zo realiseerden we een aantal pop-upstores waar jongeren vrij konden binnenlopen en technologische snufjes uittesten: een ‘phygital lab’. Midden in het lab stond een grote, ronde, interactieve tafel. We wilden er een meubel van maken dat op zichzelf mooi was, maar dat door interactieve technologie echt tot leven komt.”

“Het is maar één voorbeeld van hoe we de digitale wereld tastbaar maken. Zo werken we momenteel ook aan een mixed reality tv-programma, de escape room 2.0, een nieuwe onboarding experience, de kantoorrenovatie van een app-ontwikkelaar en aan een internationale beursstand. Het eindresultaat kan dus enorm veel vormen aannemen, maar we vertrekken altijd bij onze passies: ontwerpen en technologie.”

“Architectuur is robuust en statisch. Technologie daarentegen is snel, dynamisch en vluchtig. Onze projecten tonen dan ook hybride ruimtes en opstellingen. Er is altijd interactie. De architectuur creëert de grenzen, de materialen het gevoel en de technologie informeert of entertaint de gebruiker.”

Zichtbaar maken wat nog niet bestaat

“We bedenken vaak dingen die nog niet bestaan. Dat is tegelijk ook de grote uitdaging, want hoe breng je iets aan de man dat nog bedacht moet worden? Daarom visualiseren we al heel vroeg wat we gaan doen. Dat doen we met tekeningen en maquettes, maar ook met virtual reality. Mensen zijn nu eenmaal sneller aan boord als ze met eigen ogen zien wat je bedoelt. Zoals trouwens ook in dit gesprek: ik kan abstract uitleggen wat Bump doet, maar een goed voorbeeld spreekt boekdelen.”

“Wij hebben de kennis in huis om betekenisvol te innoveren en tot leven te wekken wat nog niet bestaat. Soms merken we daarbij dat we voor de uitvoering toch ergens kennis missen. Dan gaan we op zoek naar iemand die ons kan aanvullen, we zetten vaak in op co-creatie. Door samen te werken met andere kleine spelers kunnen we toch grote projecten binnenhalen en mooie resultaten boeken.”

De toekomst is mixed

“Volgens ons ligt er veel toekomst in het ontwerpen van mixed reality-omgevingen. Binnenkort zal de interactie tussen gebruiker en ruimte evident zijn. Vloeren, wanden, meubilair, straten: alles zal tot leven gewekt kunnen worden. Mixed reality wordt de norm. En wij als ontwerpers en digital natives helpen onze klanten deze transitie in hun voordeel om te buigen.

 

Tekst: Volta

Deel deze pagina: