“Hoplr sloopt muren tussen buren”

Hoplr is een lokaal sociaal netwerk dat inwoners van een stad of gemeente met elkaar in contact brengt om lokale info, events en promoties te delen. Op de eerste versie van hun platform kreeg Hoplr ook kritiek. Die hebben ze intussen omgebogen naar nieuwe mogelijkheden.

Hoplr is het geesteskind van developer Jennick Scheerlinck. Samen met Jonas Heirwegh (designer), Jelle De Weerdt (mobile developer) en Arnaud De Groote (manusje-van-alles) zet hij alles op alles om het platform eerstdaags in Antwerpen te lanceren. In Gent is het al een hit en ook Lokeren en Eeklo zitten al op de Hoplr-kar. Het geheim van hun snelle succes? Jennick: “In de beginfase van je start-up is het logisch dat je je idee hier en daar wat bijstuurt. We gaan kritiek niet uit de weg, maar buigen het om naar nieuwe mogelijkheden. Dat deden we vooral op basis van de straatinterviews die we in opdracht van Telenet Idealabs uitvoerden tijdens de shape-fase. Nu zitten we in de build-fase, erna volgen de launch-fase en demo-day.” Een overzicht van de antwoorden die Hoplr formuleerde op de kritiek.

Uitdaging 1: “Ik gebruik Facebook al.”

Jennick: “Om Hoplr te gebruiken, moet je geen nieuwe account creëren. Je logt in via Facebook, Twitter, Google+ of e-mail. Hoplr vertrekt vanuit je locatie, terwijl Facebook het individu als uitgangspunt neemt. Op onze ‘shout’ (vergelijkbaar met de ‘wall’ van Facebook) vind je acties uit je buurt. Dat kan van alles zijn: een buur die een foto van een mooie zonsondergang post tot de slager die zijn promotie ‘twee worsten kopen, één gratis’ deelt. De gebruikers genereren alle info. Wij richten ons op twee doelgroepen: buren en buurtwinkels. Zo kunnen de mensen elkaar weer leren kennen en kunnen die tweede opboksen tegen grote online shops zoals Bol.com of Coolblue.” 

Uitdaging 2: “Belgen buurten niet.”

Jennick: “In het buitenland zijn soortgelijke platformen erg populair. Denk bijvoorbeeld aan Nextdoor (VS), Streetlife (UK) en Buurtlink (NL). Het succes van sommige platformen stagneert wel, omdat ze de dimensie missen die wij eraan toevoegen: ‘Word een lokale held!’. Hoplr is tegelijkertijd informatief en activerend door ‘gamification’ of de toevoeging van een spelelement. Wie zich inzet voor de buurt, krijgt er iets voor terug. Daarbij creëer je samen met je buren de community die verdwenen was of - in het beste geval - verspreid bestond. Kortom: wij willen muren tussen buren slopen. Niet alleen in België, maar ook in het buitenland.”

Uitdaging 3: “Waarom zou ik mij engageren?”

Jennick: “Buurtparticipatie en deeleconomie zijn in. Hoplr maakt het daarenboven makkelijker én leuker. Voor handelaars zijn er trouwens extra mogelijkheden. We werken met iBeacons, een technologie die relevante info naar smartphones in de buurt stuurt. Een win-winsituatie voor handelaars en voorbijgangers die geen enkele promotie uit het oog willen verliezen. Je kiest welke promoties je ontvangt en wordt dus niet overstelpt met onnuttige info. Gebruiksvriendelijkheid voorop. Uiteindelijk is niet het aantal gebruikers belangrijk, maar vooral de interactie. Al is het wel fijn om mee te delen dat we intussen meer dan 3.500 gebruikers tellen. Voorlopig is de Hoplr van Gent de grootste. Hoog tijd dat de Antwerpenaren uit hun kot komen om aan de Hoplr van Antwerpen te bouwen!”
 

 

Thema's: 
Deel deze pagina: