“Let’s fix it pakt problemen in het straatbeeld aan”

Drie studentes productontwikkeling haalden met hun app Let’s fix it een nominatie binnen bij de wedstrijd Apps for Antwerp. “Onze app zorgt voor een mooier straatbeeld en vergroot bovendien het samenhorigheidsgevoel.”

Lisa Van Beethoven, Kathleen Vinck en Sofie Jacobs zitten in hun voorlaatste jaar productontwikkeling. De drie studentes zetten met hun app mensen aan om problemen in het straatbeeld te melden. Sofie Jacobs: “Stel dat je merkt dat er iets stuk is, zoals een stoeptegel, een zitbank of de openbare verlichting. Dan neem je hiervan met je smartphone een foto. De app plaatst die foto dan op de kaart van Antwerpen. Zo zien de stadsdiensten meteen waar en wat het probleem is.”
 
“Als er nog andere bewoners een foto van datzelfde probleem maken, is het meteen duidelijk dat dit probleem ‘leeft’ in de buurt en men snel een oplossing wil”, vult Lisa Van Beethoven aan.

Onmiddellijke feedback

Volgens de ambitieuze dames heeft Let’s fix it heel wat voordelen. Kathleen Vinck: “Vandaag kunnen mensen noden aan de stad melden via een meldingskaart. Onze app biedt de mogelijkheid om een foto van te maken en de geolocatie toe te voegen. Als er meer mensen hetzelfde melden, kunnen ze zich groeperen in een chatsessie met de stad. Eenmaal het probleem opgelost, kan de stad een nieuwe foto met de herstelling op de kaart plaatsen. Zo krijg je onmiddellijk feedback en zie je ook de oplossing.”

Meer buurtgevoel

Let’s fix it gaat verder dan enkel problemen rapporteren. Lisa Van Beethoven: “We willen vooral ook community of een groepsgevoel creëren. Zo is er de mogelijkheid voor de buurt om zelf het probleem op te lossen met de hulp of het materiaal van de stad. Bijvoorbeeld: er komen heel wat foto’s binnen van welig tierend onkruid op een pleintje. Wel, waarom zouden de buurtbewoners dit niet zelf snoeien tijdens een buurtevenement? En we durven nog een stapje verder gaan. Het lijkt ons leuk als men voor zo’n prestatie beloond wordt met een punt voor de A-kaart.”

In ontwikkeling

De drie hadden een goed half jaar nodig om hun idee uit te werken. Sofie Jacobs: “Let’s fix it is een concept waarbij we ook al beelden ofwel visuals ontwierpen voor de app. Nu start de ontwikkelingsfase door computerspecialisten. Hun bijdrage en de ontwikkeling van de app hebben we gewonnen dankzij onze nominatie. De programmeurs gaan de komende weken aan de slag om onze ideeën om te zetten tot een echte app."

Lancering in het najaar

Kathleen Vinck: “Het is moeilijk om een timing te geven,  we hopen dat de eerste versie klaar is tegen de zomer. Als we de app in het najaar kunnen lanceren, zijn we heel gelukkig.”

Pleister als logo

Voor de promotie van hun app hebben de drie een duidelijk plan. “Het logo van onze app is een pleister. Die kleef je symbolisch op iets dat stuk is. Die pleister pronkt dan ook prominent op ons campagnebeeld. Dat zouden we graag via affiches in bushokjes en advertenties verspreiden. En als we luidop mogen dromen: het zou geweldig zijn om de app te promoten via een gigantisch spandoek aan de gevel van een gebouw”, besluiten de drie.

Thema's: 
Deel deze pagina: