“Mijn ondernemersverhaal groeide vanuit frustratie”

Anouk Taeymans (links in beeld)

Anouk Taeymans lanceert deze zomer met haar label byANOUK de design-wandplank MyShelf, en tussendoor maakt ze met #BITCHPLEASE ook nog eens furore in de modewereld.  En dat allemaal omdat Anouk, burgerlijk ingenieur en architect van opleiding, twee jaar geleden ‘haar eigen ding’ wou doen. Groot gelijk, zo blijkt.

“Na mijn studies ging ik als architect aan de slag in Noorwegen. Fantastische werkuren, een topomgeving vol Scandinavisch design … maar ook gewéldig frustrerend: het ging me allemaal te traag op kantoor, het verliep niet efficiënt genoeg en ik kon mijn creativiteit niet kwijt. Ik snakte ernaar om m’n eigen ding te doen”, vertelt Anouk. “Na mijn uren trok ik dan ook enthousiast naar de Makerspace – vergelijkbaar met een FabLab – waar ik me uitleefde met de 3D-printer, freesmachine en lasercutter en onder andere juwelen maakte. Dat gaf me wél voldoening.”

Gewoon doen 

“Ook het feit dat ik niet altijd vond wat ik zocht, frustreerde me wel eens. Ik wilde bijvoorbeeld graag een wandplank op maat voor in mijn klein, gezellig Noors appartement. Maar wel één die betaalbaar én mooi was, en die ik later ook kon verhuizen. Niet te vinden, en dus besloot ik om er zélf één te ontwerpen. Uiteindelijk schetste ik de aanzet voor de MyShelf op de achterkant van een briefje, tijdens de vlucht Brussel-Oslo. Het startschot voor mijn modulaire wandsysteem dat je makkelijk  én tot op de centimeter nauwkeurig aanpast aan je ruimte, en dat je ook vlot in je eentje plaatst. Ik begon mijn ontwerp te optimaliseren, ging op zoek naar de geschikte productiepartner, werkte een businessplan uit, … Een boeiende periode, waarin ik heel veel leerde – en zo moet het volgens mij ook: ondernemen leer je vooral door het te doen!”

Vliegende start in de Nieuwe Natie

“Ondertussen was ik terug in België komen wonen en stortte ik me alweer in een nieuw avontuur: samen met mijn huisgenote Sigie Jacobs startte ik het modelabel #BITCHPLEASE op. Haar aanstekelijke uitspraken inspireerden ons voor een reeks hippe, kwaliteitsvolle sweaters en T-shirts. Voor we het wisten, sloeg het merk aan – ook bij bekende Vlamingen als Joy-Anna Tielemans die enthousiast met ‘onze’ trui op Instagram verscheen. Het idee voor #BITCHPLEASE stak in oktober 2015 de kop op, en amper een maand later stonden we – samen met de interieuraccessoires van byANOUK – in de Nieuwe Natie, de pop-upwinkelruimte voor jonge ondernemers in shoppingcenter Grand Bazar Antwerp. Van een vliegende start gesproken. De korte deadline verplichte ons om niet aan te modderen en snel te lanceren, en we konden meteen de reacties van een groot, divers publiek testen en zien wat wél en niet werkte – welk klein, startend merk heeft die kans?”

Voor voldoening blijven gaan 

“Nu is het aftellen naar mei 2016: de lancering van MyShelf. Maar van verveling zal geen sprake zijn: in maart zendt Canvas een reportage over ByANOUK uit, ik duik opnieuw op als designexpert in de het VIER-programma ‘Baksteen in de maag’, en ik werk ijverig verder aan nieuwe creaties, zoals het MyChaos-opbergsysteem en de OneNightStand-lamp. Kortom: ik blijf gewoon doen waar ik voldoening uit haal.”
 
Lees meer op www.denieuwenatie.be

Sectoren: 
Thema's: 
Deel deze pagina: