“We hebben hevige fans over de hele wereld.”

Foto: Koen Bauters | vlnr. Mik Somers, Jamme Cardoen, Wim Somers, Jan Somers, Toon Somers

theo brengt al meer dan 25 jaar kleur en vernieuwing in de brillenwereld. Vandaag telt de Antwerpse brillencouturier ruim 1.400 verkooppunten in dik 50 landen. Mik Somers, zoon van medestichter Wim, licht het internationale succes toe.

Reis rond de wereld

Mik Somers: “We groeien al 25 jaar lang op een rustige, organische manier. Veel ingewikkelde strategieën moet je er niet achter zoeken. Wel zorgden we er altijd voor dat we enkel in zee gingen met mensen die net zo gepassioneerd zijn door mooie brillen als wij. Een bril is meer dan een optisch hulpmiddel, de juiste bril laat je gezicht spreken. Al vanaf 1989 gaan we naar internationale beurzen, waar buitenlandse opticiens onze collecties oppikken. De beursdrukte begint voor ons jaarlijks in september in Parijs, gevolgd door Las Vegas en Tokio. In november trekken we naar Hong Kong en in januari staat München op het programma. In het voorjaar is het de beurt aan Milaan, Denemarken en New York.”
 
Ontwerpen jullie specieke brillen voor specifieke markten? 
Mik Somers: “Nee. Maar hoe zuidelijker, hoe kleurrijker de brillen. Logisch, want kleurrijke brillen zijn mooier bij donkere huidtinten. Verder spelen vooral fysieke verschillen een rol: Aziaten hebben een breder gezicht, terwijl klanten in Scandinavië meestal een groter hoofd hebben. Toch is er één duidelijke constante bij al onze klanten over de hele wereld: ze zoeken allemaal naar iets verrassends!”
 
Kosten de brillen overal ter wereld evenveel of passen jullie de prijzen aan in functie van het publiek?
Mik Somers: “In verre landen zijn wij meer een premiumproduct. Logisch, gezien de hoge reis- en transportkosten.”
 

Hidden secrets

Maken jullie veel reclame voor jullie brillen?
Mik Somers: “Nee, wij adverteren simpelweg niet. We verzorgen enkel onze public relations. We zien onze brillen eerder als hidden secrets die mensen bij de opticien moeten komen ontdekken.”
 
Is e-commerce en theo bijgevolg een onmogelijke combinatie?
Mik Somers: “Wij zijn er alleszins niet mee bezig. Voor goedkope, functionele leesbrilletjes kan een webshop misschien wel werken, maar brillen van theo hebben zowel een belangrijke optische functie als een esthetische meerwaarde en dan is een goede opticien onontbeerlijk. Voor onze zonnebrillen zonder optische versterking is er misschien een online toekomst, maar voor onze andere brillen geloof ik er niet in.”
 
De facebook-pagina van theo Eyewear telt 4.797 likes. Hoe belangrijk is dit sociale medium voor jullie?
Mik Somers: “Behoorlijk belangrijk. Het aantal likes in kwestie vind ik niet bepaald hoog, maar dat is eigenlijk ook niet het belangrijkste. Je kan onze pagina evengoed bezoeken en er iets op posten zonder ze te liken en dat gebeurt ook erg vaak. Onze volgers zijn erg actief. We hebben nogal hevige fans over de hele wereld.”
 
 
Lees meer artikels in het Flipboard magazine voor creatieve ondernemers
 

Deel deze pagina: