10 tips om uw klantgerichtheid op te drijven

Begin februari verscheen het boek ‘Uit liefde voor de klant. Maak al je medewerkers klantbewust’ van auteur Els Dhaeze. Deze week serveren we u haar 10 beste tips om de klantgerichtheid in uw bedrijf op te krikken.

  1. Ken uw klant. Goed luisteren en kijken naar de klanten is primordiaal en zou de hoofdtaak van elke winkelmedewerker moeten zijn.
  2. Bied klanten een oplossing of maak het hen makkelijker. Geef hen dus geen DIY-kit maar wel een concrete oplossing.
  3. Door goed te luisteren, kan u ook een persoonlijke toets in het klantencontact stoppen. De naam van een vaste klant onthouden, iemand goede reis wensen, … kleine dingen die de klant met een goed gevoel huiswaarts sturen.
  4. Iedereen in het bedrijf moet af en toe eens op de winkelvloer staan en in contact komen met de klanten. Door die klanten beter te leren kennen, zullen alle medewerkers te weten komen hoe en op welk moment ze met hen moeten communiceren.
  5. Bepaal duidelijk de waarde(n) waarvoor het bedrijf staat en vertaal die naar gepast gedrag voor alle medewerkers.
  6. Alle medewerkers moeten ervaringen kunnen uitwisselen op de werkvloer. Zo kunnen ze beter de vertaalslag van de waarde(n) maken.
  7. Geef als manager steeds het goede voorbeeld.
  8. Als manager moet u ook klantgerichte objectieven opstellen. Zo heeft het personeel de kans om gericht te denken en te handelen.
  9. Geef uw mensen de nodige verantwoordelijkheid. En dat betekent: kunnen loslaten en medewerkers zelf bepaalde beslissingen laten nemen.
  10. Rekruteer de juiste mensen.

 
 
 
Bron: RetailUpdate Magazine

Deel deze pagina: