11 lessen van Tim Van Aelst en Christian Salez op #creatiefantwerpen

Tim Van Aelst en Christian Salez spraken op Creatief Antwerpen Netwerkt. Ze hadden het in een gezamenlijke keynote over de uitdagingen en opportuniteiten voor de creatieve ondernemer in onze stad. Enkele van hun meest opzienbare stellingen en uitspraken.

Christian Salez (Bulo, voorheen Delvaux en TBWA)

  • Concrete invulling
    Claimen dat je een creatieve hoofdstad of vrijhaven bent is, is niet genoeg. Het is enkel zinvol als je het concreet invult. Er is dus een nood aan creatieve én gedurfde attitude en aanpak. Niet alleen bij de stad, maar ook de industrie en de makers en creatieven zelf. Die attitude situeert zich op het gebied van mentaliteit, opleiding en hoe je omgaat met creatief talent.
     
  • Opletten
    We moeten opletten dat we er zelf niet al te snel in gaan geloven dat we goed en creatief bezig zijn. 
    We hebben in het verleden opportuniteiten gemist, bijvoorbeeld om de Antwerpse mode daadwerkelijk op de kaart te zetten. Er is talent zat, een uitstekende opleiding en ontwerpers die het overal maken, maar waar is de industrie ? Hetzelfde met het stripverhaal: decennialang zijn we met de Brusselse en Vlaamse school een referentie geweest, maar ook hier zijn we de basis kwijtgespeeld aan het buitenland, die wel alle mosterd hier vandaan haalden.
     
  • Omkadering
    Creatie of creativiteit zonder zakelijke omkadering en zonder maakindustrie is uitermate kwetsbaar en is ook niet voldoende. Nederland staat verder dan wij in het uitrollen van de creatieve industrieën, met creatief talent dat ik minder hoog inschat, maar dankzij commercieel talent, pragmatisme en een onmiddellijk globale visie slagen zij er beter in. 
    Ook een goede zakelijke omkadering is essentieel. En dat mag niet een mislukte creatief of artistiek gepassioneerde en ambitieuze boekhouder zijn. Een daadwerkelijke zakelijke leiding is er een die de ritmes van zowel het creatieve proces als het zakelijke weten te verenigen. Denk maar aan de problemen rond de financiering van filmopnames of collecties. Antwerpen kan hierin het verschil maken. 
     
  • Onderwijs
    Het onderwijs moet inzetten op specifieke zakelijke opleidingen gericht op de creatieve sectoren (zowel binnen de hogere opleidingen als vanuit de respectievelijke sectoren, bancair, werkgevers etc). De stad moet haar maakindustrie stimuleren (arbeidskost, locaties, faciliteiten,...), en er moet een administratieve vereenvoudiging komen om creatieve industrieen te ondesteunen.

Tim Van Aelst (Shelter - Benidorm Bastards, Wat Als? en Safety First)

  • Het Juiste doel stellen
    Het is belangrijk om te weten waar je precies naar toe wil. Om dat zelfs te visualiseren, en daarna te durven uit spreken. Ik ben de eerste om een heel scherp doel te stellen, maar ook diegene die dat doel kan loslaten. Nu lijk ik mezelf tegen te spreken maar dat is niet zo. Gehechtheid aan de uitkomst  moet je kunnen laten varen. Dat betekent niet dat ik de uitkomst niet belangrijk vind. Er is zeker een voorkeur voor een specifiek resultaat, maar ik ben er niet op een starre manier aan gehecht. Gehechtheid zorgt voor angst en veel te veel twijfel. 
     
  • Omgaan met Feedback
    Onbegrijpelijk hoe weinig mensen écht met reacties en kritiek kunnen omgaan, en het is nochtans cruciaal. Want bij elke vorm van kritiek gaat je ego opspelen. Je ego zegt: Die kritiek slaat nergens op, het ligt niet aan mij, ik weet wat ik doe. Dat slik ik dan door en denk ik: Hoe kunnen we dit (programma) beter maken?’
    Mensen kunnen vaak – als ze even de tijd krijgen - heel goed omschrijven waar ze met een probleem zaten. MAAR: de analyse en de remedie daarvoor, daar ligt voor mij het verschil tussen een mening van iemand, en iemand die het verschil kan maken.

  • Vertrouwen en evenwicht
    Hoe komt het dat de productie in de VS vaak zo slecht is, en er zoveel bagger gemaakt wordt? Omdat het geld daar mag beslissen, en de creatieven moeten volgen. Hier is dat net omgekeerd. En geen van beiden is goed. Er moet vertrouwen en evenwicht zijn tussen creatie en business.
     
  • Lefgozer
    We mogen best wat meer lef hebben en ambitieus zijn. Wat dat betreft kunnen we veel leren van de Nederlanders. Vraag een Nederlander op de tv beurs in Cannes om over zijn programma te vertellen, en hij zal je zeggen dat hij het beste format ter wereld heeft. Naast die ambitie moeten we ook onze nederigheid koesteren. Dat maakt Vlaams en Belgisch werk ook uniek. Maar we moeten af van de kerktorenmentaliteit.  We moeten dit denken omkeren, en het kan. Denk maar aan Tomorrowland en Studio 100. Zij veroveren de wereld vanuit België, én zijn hun eigen baas gebleven.​

 

Bekijk het verslag van #creatiefantwerpen netwerkt

Deel deze pagina: