ABSINTT: innoveren kan je leren

Drie studenten productontwikkeling, een intensief begeleidingstraject bij Bryo, véél werkuren thuis en op een kantoor in Designcenter de Winkelhaak en een niet-aflatende zoektocht naar nieuwe manieren om te innoveren. Dat is de cocktail die Absintt een nominatie opleverde als beloftevolle starter en een indrukwekkend klantenbestand dat tot in Zwitserland reikt. En dat in minder dan twee jaar.

Corebusiness: innovatie

Absintt pakt onder zijn logo uit met de hashtag #matchinginnovation. Wil dat zeggen dat het bedrijf van innovatie zijn kernactiviteit heeft gemaakt?
Co-founder Mathias Schaubroeck: “Absoluut. Veel bedrijven willen wel innoveren en vaak circuleren er ook écht goede ideeën in teams. Maar het traject van idee naar product of dienst, is niet zo eenvoudig. En als een bedrijf niet gewoon is om te innoveren, loopt het vaak daarop mis. Dat is zonde.”
 
Absintt helpt bedrijven over de innovatiehindernis door het installeren van een correcte en inspirerende innovatiecultuur. Mathias: “Een gezonde innovatiecultuur is de basisvoorwaarde om vooruitgang te kunnen boeken. Het is een beetje zoals potgrond: kleine plantjes hebben die voedingsstoffen nodig om te kunnen ontkiemen. Voor goede ideeën is het niet anders. Anders blijft het bij lucky shots. En daar bouw je natuurlijk geen bedrijf op.”
“Zodra die innovatiecultuur goed geïnstalleerd is, focussen we op de échte innovatie. Soms doen we dat via intensieve bootcamps waarbij we op korte termijn het maximale uit een bedrijf naar de oppervlakte brengen. Maar we durven net zo goed langdurige samenwerkingen aangaan om een bedrijf structureel te helpen bij hun innovatie-ambities.”

Gestart als student

Absintt is een échte start-up, ontstaan in de hoofden van drie studenten productontwikkeling. Mathias: “Meteen na onze examens in juni zijn we beginnen ondernemen. Businessplan opmaken, positionering uitwerken, financieel plaatje rond krijgen, ... Niet eens drie maanden later hadden we ons ondernemingsnummer en nog eens een half jaar later onze stek in Designcenter de Winkelhaak. De ondersteuning van Voka-startersproject Bryo was erg nuttig in de opstartfase.”
Absintt nam op zijn zachtst gezegd een vliegende start. “In twee jaar tijd verzamelden we een trouwe klantenkring van zeventig klanten, verspreid over Europa. We werken samen met Nederlanders, Fransen en Duitsers, maar ook in Zwitserland zijn we actief. En we werken ook voor erg mooie klanten als Cartamundi, Ferrero en Novy.”
“Die expansie hadden wij niet verwacht en verplichtte ons om snel op zoek te gaan naar betrouwbare partners en freelance leveranciers. Ook dát netwerk is vandaag erg sterk uitgebouwd – niet in het minst dankzij onze huisvesting in het hart van de creatieve ondernemerswereld in Antwerpen.”

Spin-off vanaf november 2014

Absintt doet het erg goed. En toch kijken de jonge ondernemers al vooruit naar een nieuw project. 
Orlando Thuysbaert (co-founder Absintt): “Make Pure is een spin-off waar we vanaf dit najaar de markt mee opgaan en waar we reeds enkele succesvolle beta-trajecten voor hebben doorlopen. Met Make Pure focussen we ons echt op langetermijnsamenwerkingen waarbij we design bekijken als een deel van de bedrijfsstrategie. Goed en grondig innoveren moet meetbare welvaart creëren en dat is een eigenschap die niet vaak gekoppeld kan worden aan design. Maar als iedereen die in contact komt met het product (van CEO tot verkoper) hetzelfde design-DNA erkent, meedraagt en aanscherpt, kan je wél streven naar vooruitgang. Wij faciliteren dat op permanente basis."
"Het stroomlijnen van ideeën, de technische uitwerking, de lancering van het product op beurzen en in winkels, ... dat is een totaalplaatje. Al die acties moeten dus geïntegreerd plaatsvinden en de link maken met de designstrategie. Hier heeft Make Pure nu een totaalpakket voor ontwikkeld.”

Thema's: 
Deel deze pagina: