On Air: In vijf stappen van idee tot onderneming

Telenet Idealabs staat tien start-ups bij om van hun idee een levensvatbare onderneming te maken. Ze doen dat via een acceleratorprogramma dat vier maanden duurt. Aan het einde van de rit worden er vijf start-ups geselecteerd om verder te gaan naar de tweede ronde. On Air vertelt hoe zij het programma ervaren.

On Air wil het sociale medium voor videostreaming worden door hun gebruikers de mogelijkheid te geven om verschillende beelden tot één verhaal in real-time te combineren. Wie niet aanwezig is op de plek waar hét gebeurt, kan toch meegenieten. Erg handig op festivals en andere (onverwachte) gebeurtenissen. Ben Goevaerts, Wouter Van Respaille, Matthias Andriessen en Piet Deyaert zijn de namen achter On Air. De eerste drie zijn net afgestudeerd, de vierde heeft wat meer ervaring en treedt daarom op als ‘interne mentor’. Ben omschrijft hem met een knipoog als de creatieve visionair. “Het was zijn idee om iets met live video te doen. Hij helpt ons ook bij het zoeken naar een ‘look and feel’.”. De rest steken de mannen in Telenet Idealabs op. Ben en Wouter blikken terug en vooruit.

Stap 1: Idea

“Als je iets met live video wil doen, kom je al snel uit bij streaming”, begint Ben. “Dat komt enorm op, mede door de goede kwaliteit van de huidige smartphonecamera’s. Je kan live en ‘on demand’ streamen zoals het geval is bij video ‘on demand’ of webcasts. Wij willen afzonderlijke video’s of ‘sequences’ samengevoegen tot één stream (story) die je kan volgen via een tijdlijn. Dat is het idee achter On Air.”

Stap 2: Shape

Ben: “Dat idee willen we in een app gieten die niet alleen filmt, maar ook mensen met elkaar in contact brengt op basis van locatie of interesse. Je zou je kunnen afvragen waarom we voor video en niet voor foto kiezen. Het antwoord is simpel: een foto is slechts een momentopname, die vaak wordt vervormd - bijvoorbeeld door Instagram - en daardoor nog weinig authentiek is. Wij bieden daar tegengewicht aan.” “Om dezelfde reden willen we evenmin dat gebruikers video’s achteraf uploaden”, zegt Wouter. “Je zou het beeld dan nog steeds kunnen ‘faken’.” “Nu zijn we met toekomstige gebruikers en partners aan het spreken om onze app aan de realiteit te toetsen”, meldt Ben. “Zo weten we wat kan en niet kan. Tijdens de contactmomenten met onze mentoren van Laga spitten we bijvoorbeeld het privacy-thema verder uit.”

Stap 3: Build

“Er komt heel wat bij kijken om een idee naar een app te vertalen”, getuitgt Wouter. “Streaming is een vak op zich. Je moet rekening houden met variabele factoren zoals de internetverbinding en de beschikbare opslagruimte.” Wouter bouwt de applicatie eerst in iOs. Waarom Apple? “Omdat ik daar al ervaring mee heb door mijn vorige job”, verklapt hij. “De app moet zowel technisch als visueel op punt staan, zodat hij 100% gebruiksvriendelijk is. Een belangrijk punt is de tijd tussen het openen van de app en het starten met filmen. Daar mag maximaal vier seconden tussen zitten - net zoals nu het geval is bij de meeste smartphonecamera’s - want je moet snel kunnen inspelen op wat je ziet.”

Stap 4: Launch

“We zijn nog niet toe aan de lanceringsfase, maar we weten wel al wat ons te wachten staat”, zegt Wouter. “Tegen vijf februari moeten we onze app lanceren en voorstellen aan een jury van Telenet Idealabs. Aangezien ons product over rechtstreekse beelden gaat, willen we onze app ook met een rechtstreekse demo voorstellen. Je zal de lancering dus live kunnen volgen, waar je ook bent.” “Een belangrijk onderdeel van die lancering is het sociale aspect, dat we niet uit het oog mogen verliezen”, vertelt Ben. “Met onze app willen we sociaal engagement stimuleren. Als je iets onverwachts meemaakt, kan je het meteen filmen en delen met anderen. Sneller en efficiënter dan de klassieke mediakanalen. Wij zijn alvast enthousiast, we hopen dat de rest volgt (lacht).”

Stap 5: Follow-up

Wouter: “Na de demo-dag weten we of we geselecteerd zijn voor de follow-up van Telenet Idealabs. ‘Growthlabs’, een tweede acceleratorprogramma van vier maanden met follow-up investment. Als we dat niet halen, moeten we zelf investeren in onze onderneming.” “Aangezien we op jongeren mikken, willen we onze app gratis houden. Later kunnen we eventueel geld binnenrijven door de beelden anoniem te analyseren om - bijvoorbeeld - na te gaan hoe vaak een bepaald logo in beeld komt. Zo ver zijn we nog niet. Nu eerst verder bouwen aan onze app, zodat we tijdig klaar geraken voor demo-day!”

 

Thema's: 
Deel deze pagina: