Antwerpen is de favoriete winkelstad voor retailers

Voor het eerst geven retailers aan dat hun rendabelste winkels in Antwerpen staan, en niet langer in Brussel. Dat blijkt uit de jaarlijkse Retailer Survey van vastgoedmakelaar CBRE.

Voorzichtig optmisme

CBRE ondervroeg 118 retailers die actief zijn op de Belgische markt. Uit de resultaten spreekt voorzichtig optimisme: 74% van de ondervraagde ketens heeft concrete expansieplannen in 2016, 62% gelooft in een herstel van de economie en 69% geeft aan dat shoppers opnieuw meer besteden. Daar hoort wel een kanttekening bij: de enquête dateert van eind 2015, net voor de Brussselse lockdown en de daaropvolgende terreur. 
 
Gevraagd naar hun favoriete winkelstand, verkiest 52% van de retailers Antwerpen. Brussel volgt met 14% op een grote achterstand. Voor het eerst scoort Antwerpen ook beter dan Brussel wat betreft de rendabiliteit van de winkels. Dat is een kentering, want in vorige edities van de Retailer Survey bleek Brussel steevast de rendabelste winkelstad. 

Antwerps winkelgebied breidt uit

“Antwerpen is eigenlijk een groot laboratorium. Nieuwe trends en nieuwe namen zie je hier het eerst opduiken”, bevestigt Denys De Kempe, retaildirecteur bij CBRE. “Er is zeer weinig leegstand in de topwinkelstraten. De sluiting van Forever 21 op de Meir zie ik eerder als een opportuniteit dan als een bedreiging. Het Antwerpse kernwinkelgebied breidt zelfs nog uit. Enkele jaren geleden was bijvoorbeeld de Everdijstraat geen winkelstraat, nu wel. Ook de Steenhouwersvest heeft een sterke evolutie gekend. De consument trekt graag op ontdekkingstocht in de stad.” 
 
In Brussel is het beeld gemengd: de stad lijdt uiteraard onder de recente terreur en de verkeersproblematiek als gevolg van de slecht onderhouden tunnels. In de benedenstad vormt de voetgangerszone een uitdaging. “De stad moet beter communiceren”, vindt directeur Sébastien Vander Steene. Toch stijgen de huurprijzen er en is de leegstand beperkt. De bovenstad wordt de uitverkoren plek voor grote flagshipstores (denk aan Apple of Marks & Spencer – ook Primark zou op weg zijn) en de passantencijfers zitten er in de lift.
 
 
bron: RetailDetail

Sectoren: 
Thema's: 
Deel deze pagina: