Antwerps onderzoek toont aan: gesloten winkeldeuren houden klanten niet buiten

De cijfers van een Antwerps onderzoek tonen aan dat het feit of een winkeldeur open of dicht is geen invloed heeft op het aantal winkelbezoeken en de omzet.

Tijdens de ontmoetingsruimte ‘Energie voor het Antwerpse Hart’ van Stadslab2050 in juni 2014 kwamen Eandis, Unizo, Quartier National en de stad overeen om het gedrag van shoppers op open of gesloten winkeldeuren te meten. Geopende winkeldeuren betekenen een groot verlies aan energie, zorgen voor meer CO2-uitstoot, en vormen een kost voor de winkelier. Desondanks willen veel winkeliers hun deuren open houden om de klanten vlot te laten binnenkomen. De vier partners zochten samen met het Vlaams Energie Agentschap een creatieve manier om de winkeldeuren te sluiten zonder dat de consument of de winkelier de gesloten deur als een barrière ervaart.

Metingen

Om te bepalen of een gesloten winkeldeur een invloed heeft op het gedrag van klanten, kon Eandis rekenen op de steun van Haystack International, een onderzoeksbureau dat gespecialiseerd is in gedragsmonitoring en -sturing. Zij ontwikkelden drie ‘nudges’ (kleine ingrepen) die de shopper voorbij de gesloten winkeldeur moesten krijgen:

  • een verhoogde lichtintensiteit om het verschil tussen buiten en binnen te beperken;
  • een sticker op de deur met een uitnodigend personage;
  • een lichtbak met de boodschap “Snuister gerust rond”.

Met een straatcamera, infraroodtellers en bijpassende software bestudeerde Haystack vervolgens meer dan 10.000 registraties van klanten en 1,4 miljoen registraties van passanten. De metingen vonden plaats in mei en november 2016, telkens gedurende vijf weken. Gedurende die periode van monitoring werden telkens andere voorwaarden getest in de winkels. Een gesloten winkeldeur of een open winkeldeur of een gesloten winkeldeur met afwisselend een van de drie ingrepen.

Geen verschil tussen open of gesloten winkeldeur

De cijfers van het onderzoek tonen aan dat er geen verschil is in aantal winkelbezoeken en omzet bij een gesloten of een open winkeldeur. De conclusie is dus dat winkeliers tijdens hun openingsuren hun winkeldeuren gesloten kunnen houden zonder daardoor klanten of omzet te mislopen.

Besparing op energiekosten

Het onderzoeksbureau registreerde ook het aardgasverbruik van de winkels. Daaruit bleek dat de winkels door het sluiten van hun deuren in de testperiode ongeveer 37% bespaarden op hun aardgasverbruik. Winkeldeuren sluiten levert dus wel een duidelijke besparing op qua energiekosten. 

Nico Volckeryck van Unizo: “We zijn blij te hebben kunnen bijdragen aan dit experiment met de lokale winkelvereniging Quartier National en UNIZO Antwerpen Stad. Dit onderzoek geeft ons heel wat nieuwe inzichten omtrent het gedrag van onze klanten. Met het feit dat er nauwelijks verschil is tussen open of gesloten deuren kunnen we als ondernemersvereniging aan de slag. We zullen proberen de winkeliers te overtuigen dat een open deur tijdens de koude dagen weggesmeten geld is.”

Eandis deelt resultaten

Het onderzoek versterkt Eandis in zijn inzet om winkeliers te overtuigen om hun deuren te sluiten. Eandis zal de testresultaten en inzichten delen met andere steden en gemeenten. Plaatselijke winkeliersverenigingen kunnen daar dan ook mee aan de slag. Dankzij de schaalgrootte en de contacten van dit Antwerpse project is alvast de basis gelegd.

Sectoren: 
Thema's: 
Deel deze pagina: