Antwerpse leegstand krijgt pop-ups als concurrent

Pop-up shops schieten als paddenstoelen uit de grond. Ondernemers zonder een verkooppunt verkennen het winkelterrein, maar ook de pandeigenaars en omringende handelaars varen er goed bij. Zin in een pop-up avontuur? In Antwerpen zijn er heel wat mogelijkheden om uw product te lanceren en naamsbekendheid op te bouwen.

Ontwerper Cis Bauwelinckx opende in 2013 zijn pop-up winkel: “Cultureel Centrum Berchem vroeg me of ik in de Driekoningenstraat voor 2 maanden een pop-upwinkel wilde openen en ik zei meteen toe. Ik verkocht mijn ontwerpen ook al op de ‘Markt van Morgen’ en op beurzen. Maar het voortdurend opbouwen en verplaatsen, vraagt veel energie. Het idee om me tijdelijk op één plaats te vestigen, sprak me aan. Met mijn pop-upwinkel ‘Ministerie van unieke zaken’ bouwde ik een vast klantenbestand op." 

"Door de pop-upwinkel leerde ik Erika Verhaegen kennen. Een binnenhuisvormgeefster die hier in de straat al een pand had gekocht. Het klikte tussen ons qua visie en smaak en Erika stelde voor om samen een permanente zaak te beginnen. Binnenkort opent onze winkel ‘Het Ministerie van unieke en interieure zaken’. Ik vul de winkel met originele artikels en voor Erika is het pand haar showroom."

"Dankzij het pop-upconcept start ik binnenkort als vaste ondernemer! Ik raad het pop-upavontuur aan: je neemt geen financiële risico’s en krijgt een realistisch beeld over het houden van een winkel.“

Ondersteuning in Antwerpen

Kim Mampaey is projectcoördinator van Voka-Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland. Ze vertelt: “Pop-ups zijn in. Per maand krijg ik 50 telefoons van geïnteresseerden. Startende ondernemers willen duidelijk de wereld in. Het unieke aan een pop-up is dat je eens kan proberen om een winkel te laten draaien."

"Samen met Agentschap Ondernemen en stad Antwerpen zetten wij hier de schouders onder. Omdat het belangrijk is om jonge starters te begeleiden met een eigen verkoopkanaal. Zo zoekt stad Antwerpen mee naar een geschikte locatie en adviseert over het wettelijk kader."

"Bovendien dringen we op korte termijn de leegstand terug in de Antwerpse binnenstad. Zowel de startende ondernemer in de pop-upwinkel als de verhuurder van het leegstaand pand zijn tevreden.”

Tijdelijke verkooppunten in de stadsfeestzaal

Het middenplein van de stadsfeestzaal verandert binnenkort. Pop-ups kleuren die overgangsperiode mee inSteven Bervoets, manager shopping, legt uit wat de plannen zijn: “De bar gaat weg en zo krijgt de stadsfeestzaal nog meer van haar ruimtelijke grandeur terug. Het aanbod zal nadien dan ook diversifiëren. Ondertussen willen we een aantal locaties tijdelijk verhuren. Daarvoor organiseerden we een wedstrijd." 

"Met die pop-ups helpen we beginnende ondernemers met het zetten van hun eerste stappen en verrijken we tegelijk ook ons eigen aanbod. Stad Antwerpen, Walls Vastgoed, Ritmo HR partner, Voka Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland, KBC Bank en Verzekeringen Metropool en Gazet Van Antwerpen trokken mee aan de kar."

"De respons op de wedstrijd was groot. Ik was aangenaam verrast door de reactie van zoveel creatieve ondernemers. Een jury selecteerde ‘Ice World’ als winnaar. Maar ook de 2 andere finalisten ‘3 Dee’ en ‘Spunky Strings’ haalden de eindmeet. Van december tot maart zijn er dus uiteindelijk 3 pop-up shops in de shopping Stadsfeestzaal. Ze openen net voor de feestdagen en dat  zullen de pop-ups duidelijk merken in hun omzet.”

Diamond Gallery in het Centraal Station

Tot eind december openen pop-upwinkels in het Centraal Station hun deuren. Peter Van Aelst, NMBS-woordvoerder, licht toe: “Door het vertrek van een aantal juweliers stonden panden leeg. Voor ons was dit een prima idee om de leegstaande panden snel en tijdelijk in te vullen. We vonden heel snel goede kandidaten." 

"Vervolgens stelden we een kwalitatief en gevarieerd aanbod samen. De NMBS faciliteert de nieuwe ondernemers waar mogelijk. Advies en financiële ondersteuning kregen ze van stad Antwerpen en VOKA Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland. De studenten van de Karel De Grote-hogeschool maakten van de communicatie rond deze pop-up gallery een afstudeerproject. We zaten dus met meerdere belanghebbenden aan de tafel."

"De eerste reacties zijn alvast positief. Velen kopen hier zelf cadeaus voor de feestdagen!”

Deel deze pagina: