Bolides: van pilootproject naar sterk merk

"Bart was vooruitziend toen hij in 2010 Bolides bedacht", bewierookt Thibaud Dedier zijn zakenpartner. "Wij halen het principe van autodelen uit het 'groenige' sfeertje en creëren een perfect gebruiksvriendelijk, ecologisch en betaalbaar alternatief." Na een kleinschalig succesvol pilootproject in 2013, verovert Bolides nu Antwerpen, maar verkent straks ook andere Vlaamse steden, en kijkt het ambitieus uit over de landsgrenzen.

Hoe overtuigen jullie klanten om voor Bolides te kiezen?
Thibaud Dedier: "Iemand van gedrag laten veranderen doe je door een perfect alternatief te bieden. Mensen zijn de files beu, vinden de kost van een auto te duur en zijn het moe om parkeerplek te zoeken. Met Bolides geven we de zekerheid van een auto, zonder de zorgen en de vaste kosten. Je rijdt rond met een comfortabele wagen, je betaalt enkel als je rijdt, je reserveert, opent en sluit de wagen met je smartphone en je parkeert in je eigen straat. Het is eenvoudig: schrap je eigen wagen uit je budget en je verliest niets aan comfort of rijplezier." 
 
Zijn Vlamingen klaar om zich 'anders' te gaan verplaatsen?
Bart Lizen: "Absoluut. Voor veel mensen wordt de nood aan een alternatief alsmaar groter: de kosten van een eigen auto wegen niet meer op tegen de baten. Bolides is een zeer concreet voorbeeld van de sterk opkomende 'shared economy'. We moeten slimmer omgaan met onze middelen, onze ruimte en onze technologie en dan is 'delen' een nieuwe denkwijze. Denk maar aan Uber-taxis, of Airbnb in de reissector. Of nieuwe woonvormen waarbij tuinen of gemeenschappelijke ruimtes gedeeld worden. 'Smart products' zijn handig, betaalbaar en gebruiksvriendelijk. Door de keuze van het juiste wagentype en de investeringen in handige gebruikerssoftware staat Bolides in de startblokken voor die nieuwe shared economy."
Thibaud: "Of er ook een markt voor bestaat? Eind 2013 lanceerden we een pilootproject in Zurenborg. Het resultaat was verbluffend. Vandaag hebben we tien wagens ter beschikking in vijf Antwerpse zones. Uitbreiden in de stad is onze eerste uitdaging, maar tegen begin 2015 willen we ons organiseren en gesprekken aangaan met alle grote Vlaamse steden. Ondertussen kijken we ook uit naar samenwerkingen over de grenzen heen. Het succes van Bolides wordt enkel groter als het project grootschaliger wordt." 
 
Hoe commercialiseer je zo'n innovatief idee?
Bart: "Het idee groeide uit mijn eerder onderzoekswerk als productontwikkelaar naar hoe we met carsharing de bezettingsgraad van onze wegen kunnen aanpakken. In 2010 tekende ik het hele concept uit, en tot op vandaag focus ik me op de ontwikkeling van de software en de usability."
Thibaud: "Bart is een innovator. Hij zoekt oplossingen, onderzoekt technieken en toepassingen. Een gemeenschappelijke kennis bracht ons samen. Met mijn zakelijke achtergrond en jarenlange ervaring in de fleet business zijn wij perfect complementair. Ik sta in voor de commerciële en strategische kant om Bolides in de markt te zetten." 
 
Bolides is ambitieus. Waar halen jullie de investeringsmiddelen voor de start-up?
Bart: "Innovatie betekent dat je geld nodig hebt, waar je niet onmiddellijk iets tegenover kan plaatsen. De eerste jaren klopte ik aan bij wat wij de 'triple F' noemen: Family, Friends and Fools. Dat is een nodige maar wel eindige bron. Die periode is voorbij."
Thibaud: "Eens gelanceerd is het vooral boodschap om aan gezond budgetbeheer te doen. Dat is een evenwichtsoefening voor elke ondernemer. Om onze groeiplannen te kunnen realiseren, onderhandelen we momenteel met Business Angels. Voor een schaalvergroting hebben we absoluut nood aan kapitaal."
 
Wat heeft Bolides nodig om een succes te worden?
Thibaud: "Onze technologie heeft vandaag een zekere maturiteit waardoor we in de volgende fase meer gaan inzetten op marketing en sales. Maar er is ook nood aan een groter denkkader om dit soort autodelen te doen slagen. Bij stad Antwerpen krijgen we bijvoorbeeld wel parkeerkaarten voor onze auto's, maar geen vaste standplekken. Ook fiscaal bestaat er geen wetgeving en dus geen stimulans rond personeel en autodelen. Wat met kosten of verzekering als een personeelslid Bolides ook tijdens zijn privé-uren gebruikt? Innovatie krijgt pas een slaagkans als er wettelijke mogelijkheden worden gecreëerd." 
 

"Plant je vlag": Slimme marketing

Bolides is een typisch 'kip-of-ei-verhaal'. Wat heb je eerst nodig: een groot aanbod aan auto's of een groot klantenbestand? Om dat parallel te laten evolueren en dus geen onnodige investeringen te doen, lanceert Bolides 'Plant je vlag'. Op de website plaatsen geïnteresseerden een digitale vlag, zodat Bolides het aanbod kan afstemmen op de vraag, én een directe interactie kan opzetten met mogelijke klanten. 

Praktisch

Deel deze pagina: