Is crowdfunding iets voor u?

Crowdfunding kan interessant zijn voor opstartende zakelijke, creatieve of sociale projecten. Op een inspirerende avond komt u er meer over te weten. Eén van de sprekers is Ruben Opheide, die zijn broekenmerk Ruben O via crowdfunding lanceerde. “Ik zou het zeker opnieuw doen."

Een grote groep mensen investeert rechtstreeks in een nieuw project. Het project wordt pas opgestart als het vooraf bepaalde bedrag wordt behaald. Dat is kort gezegd wat crowdfunding inhoudt. Ruben Opheide startte eerder dit jaar zijn merk Ruben O. “Ik had echte genoeg van bruine broeken die na verloop beige werden en helemaal uitzakten. Dus ging ik op zoek naar meester-kleermakers. Hun producten waren puur vakmanschap, maar voor een publiek van oudere mensen. Ik wilde op maat gemaakte broeken naar een nieuw cliënteel brengen. Met een moderne touch en betaalbaar. En zo ontstond Ruben O.”

Bekendheid verwerven

Aan crowdfunding begon Ruben pas te denken na een tip van een kennis bij VOKA. “Het idee sprak me erg aan. Niet meteen voor het geld, wel om er bekendheid mee te verwerven. Dus stak ik van wal. Ik verzamelde via crowdfunding 26.000 euro. Ik investeerde wel ongeveer even veel in de lanceringscampagne en de broeken voor de geldschieters. Maar Ruben O raakte er wel bekend door. De pers is er echt op gesprongen.”
“Ik vind crowdfunding een goede manier om iets op te starten. Je hebt alleen maar winnaars. Als jonge designer krijg je een platform om jezelf bekend te maken. Je krijgt een bedrag dat je kan investeren met relatief weinig risico. En het is eigenlijk een marktonderzoek waar je veel uit leert. Als klant krijg je de kans om een zeldzaam designproduct aan te schaffen aan een lage prijs. Ik hou nog steeds contact met de mensen die me financieel steunden.”

Waar ben ik mee bezig?

“Ik heb me vaak afgevraagd waar ik in godsnaam mee bezig was. In België is crowdfunding nog vrij onbekend. Ik had het gevoel dat we er in ons land nog niet klaar voor zijn. Ik liet dan ook niets aan het toeval over: journalisten contacteren, goede foto’s maken, samenwerken met een PR-bureau. Ik gaf zes maanden van m’n leven aan mijn project. Maar ik zou zeker opnieuw voor crowdfunding kiezen. Ik denk dat we nog een paar succesvolle voorbeelden nodig hebben en dan zijn we vertrokken.”

Enkele gouden tips

  • Alles hangt af van jezelf. Bereid alles heel grondig voor, want de concurrentie is groot.
  • Gebruik je netwerk. 80 tot 85 % van de middelen voor Ruben O kwam via persoonlijke contacten, soms via vrienden van vrienden.
  • Ga naar netwerkmomenten en deel daar je visitekaartjes uit. Vaak komt er niets van, maar misschien zit er eentje tussen die later je businesspartner wordt. 
  • Wees niet bang van kritiek.

 
Ontdek 14 oktober meer tijdens de infosessie over crowdfunding

Deel deze pagina: