De Nieuwe Natie was een leerrijk halfjaar voor startende ondernemers

Dit weekend sloten de laatste winkels van de Nieuwe Natie de deuren in de Nieuwe Gaanderij, de overdekte winkelgalerij tussen de Huidevettersstraat en de straatjes van de Wilde Zee. Vijftien startende ondernemers kregen er de kans om minstens één maand hun winkelconcept of producten uit te testen. Tijdens het project wisselden ze elkaar af, zodat shoppers steeds een gevarieerd aanbod konden ontdekken. De Nieuwe Natie liep van zaterdag 4 oktober 2014 tot en met zondag 29 maart 2015.

Met de Nieuwe Natie kregen starters en ondernemers de kans om gedurende een periode van één tot drie maanden een instapklaar handelspand aan voordeeltarief te huren in de Antwerpse binnenstad, zodat ze er hun winkelconcept of producten konden uittesten. Alle deelnemers kregen professionele begeleiding en coaching, terwijl de stad dit project in de kijker zette bij shoppende Antwerpenaars, bezoekers en toeristen. Uit ruim zeventig kandidaturen selecteerde een vakjury op basis van haalbaarheid en meerwaarde voor het Antwerpse winkellandschap uiteindelijk vijftien deelnemers.

Ik zou het allemaal opnieuw doen

Peter De Rycke, zaakvoerder van Migino en initiatiefnemer van het Antwerps Ambachtelijke Producten Kollektief (AAPKO): “Ik heb van onze deelname aan het project vooral opgestoken wat het betekent om een winkel te hebben. Die moet altijd bemand blijven, en je hebt op dat moment geen tijd om andere dingen te doen. Klanten die voor je staan hebben soms vragen of opmerkingen over je producten die je niet verwacht had: daar léér je echt van. De exposure die we via het project kregen, bracht extra klanten naar de winkel en in enkele gevallen zijn die ook klant gebleven. De professionele begeleiding die we kregen, was voor mij een welgekomen neutraal klankbord. Ik zou het allemaal opnieuw doen!”

De 15 deelnemers

Dit zijn de vijftien winkels die deel uitmaakten van het project de Nieuwe Natie:

  • Antwerps Ambachtelijke Producten Kollektief (kortweg AAPKO, voedings- en drankenspecialiteiten uit de provincie Antwerpen)
  • Atelier Pistolet (creatieve en handgemaakte kleding en accessoires)
  • Belle d’Avalane (gevriesdroogde bloemen)
  • Broke Bikes (gepersonaliseerde 'fixed gear' en 'single speed' fietsen)
  • Candyville (ambachtelijk snoep in alle geuren, kleuren en smaken)
  • Collectif d’Anvers (handgemaakte schoenen en laarzen)
  • Double Stitched (ambachtelijke lederwaren made in Antwerp)
  • Ine de Haes (creatieve kindermode)
  • Kaat Tilley (feeërieke en fantasierijke trouwjurken en creaties)
  • Kupuku (grappige, Japans geïnspireerde hebbedingen)
  • Pas N’Importe Quoi (ecologisch verantwoorde mode)
  • Que Onda Vos (fairtrademode met Maya-invloeden)
  • Spits Design (eenvoudige en onverwoestbare meubels)
  • Studio Collect (op-en-top Antwerpse juwelen)
  • Ukkies Undies (hip en kleurrijk ondergoed en pyjama's voor baby's en kinderen)

 
De Nieuwe Natie was een initiatief van de stad Antwerpen in samenwerking met Bermaso Retail Investment en UNIZO. Het project genoot de steun van Agentschap Ondernemen.

Sectoren: 
Deel deze pagina: