HEISME, het reclamebureau 2.0?

Het Antwerpse designcollectief HEISME is jong en creatief. Zo organiseert en manifesteert ondernemend geweld zich vandaag in Antwerpen. Fasten your seatbelts!

Is HEISME enkel een collectief van freelancers of ook écht een bedrijf?
 
Stijn Hens (Digital Manager): HEISME is een multidisciplinaire studio met een tiental creatieve freelancers die allemaal over een sterke ondernemersgeest beschikken. Sommigen deden al wat ervaring op bij reclamebureaus, anderen zijn pas of zelfs nog niet afgestudeerd.” 

“Je bent hier welkom, zolang je maar geëngageerd bent én jezelf bereid vindt om je competenties met ons te delen. Klanten betalen aan HEISME. Vervolgens bekijken wij intern wie wat heeft gepresteerd. Het voordeel van dit systeem is dat we zo groot of zo klein kunnen zijn als nodig voor de klant. Als een designer volstaat, hoeven we geen web developer in te schakelen.”

“Omdat we allemaal onder één dak huizen, kunnen we erg snel schakelen en vormen we een stabiele entiteit.”

Welke disciplines vormen het zwaartepunt van jullie activiteiten?

Maxime Heirbaut (Creative Director): “We zijn gestart als een puur grafisch designbureau, maar al snel bouwden we op vraag van onze klanten ook websites en apps, maakten we videoproducties en ontwikkelden we complete campagnes. Webapplicaties draaien momenteel het best.”

“We werken meestal rechtstreeks voor de eindklant, maar soms ook voor communicatie- of reclamebureaus die onze competenties niet in huis hebben. Merken als Eastpak en The North Face werken rechtstreeks met ons omdat een reclamebureau veel duurder en trager is. Wij hebben geen account managers en dergelijke. Wij zijn een lean and mean fighting machine!”

Misschien maakt jullie structuur wel school. Is HEISME het reclamebureau 2.0?

Maxime Heirbaut: “We denken inderdaad dat het die richting uitgaat, de klassieke reclamebureaus zijn immers logge machines geworden. Al zal je voor écht grote klanten altijd wel account managers nodig hebben.”

Jullie hadden ook een pop-up studio in Parijs!

Maxime Heirbaut: “Klopt, meteen een mooi voorbeeld van onze flexibiliteit. Speciaal voor een Franse klant hebben we een maand lang met een compact team in een studio op een leuke locatie in Parijs gewoond en gewerkt. Uiteraard profiteerden we ervan om ginds ook wat leuke video’s te schieten voor andere projecten.”

Puren jullie ook business uit een platform als De Invasie?

Maxime Heirbaut: “Onze aanwezigheid op De Invasie van Antwerpen leverde zeker meer naamsbekendheid op. Diverse klanten hebben ons daar leren kennen. Het heeft dus wel business opgeleverd.”

Halen jullie elk individueel nieuwe klanten binnen?

Maxime Heirbaut: “Ja, vooral de kernleden Stijn, Laurijn (Deschepper), Arnaud (Criem) en ik zorgen voor de instroom. En lang niet enkel voor onszelf. Niet zelden haal ik een klant binnen waar bijvoorbeeld vooral Stijn of Laurijn op gaat werken en vice versa. We heten dan ook HEISME: we vertegenwoordigen elkaar en we vertrouwen elkaar.”

Welke recente projecten van jullie moeten we beslist eens checken?

Stijn Hens: “Voor architectenbureau MikeViktorViktor werken we aan een huisstijl, een website en een strategie om hun werk beter te belichten.”

Maxime Heirbaut: “Ik ben, buiten HEISME om, bezig met de opening van een Antwerps filiaal van het Deense designmerk HAY. Dit levert uiteraard ook het nodige werk voor HEISME op.”

 

Deel deze pagina: