Het invloedrijke magazine Monocle zet Antwerpen in de kijker

Vandaag lanceert het prestigieuze internationale mediabedrijf Monocle zijn jaarlijkse THE FORECAST. Het Engelstalige magazine bevat een aparte bijlage over Antwerpen. Met een oplage van 80 000 exemplaren en een wereldwijde verspreiding, zal de stad dankzij deze publicatie op heel wat internationale aandacht kunnen rekenen.

Het Engelstalige magazine THE FORECAST focust op inzichten en trends voor 2016 en biedt een voorafspiegeling van het beste dat steden te bieden hebben. In deze editie zit een bijlage over Antwerpen: de Antwerp City Survey.

Die bijlage telt 24 bladzijden en positioneert Antwerpen als ‘an ideal haven for creative minds to drop anchor’. Volgende thema’s komen aan bod: de stad aan de stroom, stadsontwikkelingprojecten op Spoor Noord en het Eilandje, de unieke positie als werelddiamantcentrum, de regionale luchthaven en het nieuwe congrescentrum.

Burgemeester De Wever: “Antwerpen zet zich hiermee als atypische stad in de internationale markt. We presenteren onze stad als een bijzonder aantrekkelijke stad om te wonen, te studeren, te ondernemen en te investeren, en ook te bezoeken.”

Focus op de troeven van de stad

Monocle zet ook de toeristische troeven van Antwerpen in de kijker. Artikels over Zurenborg, Brouwerij De Koninck, galerij Stieglitz19, restaurant Graanmarkt 13, café Hopper, bakkerij Goossens… tonen dat Antwerpen een citytrip meer dan waard is. De stad ontvangt 10.000 extra exemplaren om te gebruiken in de eigen promotie.

Schepen Kennis: “Antwerpen is dé stad bij uitstek voor een totaalbeleving. We hebben zoveel in huis waarmee we kunnen uitpakken; onze status als diamant-, mode- en culinaire stad om slechts enkele zaken op te noemen. De Antwerp City Survey geeft ons de mogelijkheid om onze schitterende stad internationaal te promoten. Het is goed bruikbaar om internationale studenten, buitenlandse bedrijven en nieuwe bezoekers naar de stad te halen.”

Innovatieve kennisstad

Net zoals in de andere publicaties van Monocle, focust THE FORECAST op creativiteit en innovatie. In de Antwerp City Survey is er speciale aandacht voor de startupscene in Antwerpen met onder meer startit@kbc en startupvillage.

Schepen Heylen: “Met THE FORECAST kan Antwerpen zich veel sterker positioneren als een creatieve stad en als een innovatieve kennisstad. Wie vooruitloopt op creativiteit, innovatie en business, is van tel. Antwerpen speelt stilaan mee in een hogere categorie.”

Monocle

Monocle werd in 2007 opgericht door de Canadees Tyler Brûlé (°1964). Deze gewezen journalist heeft met het fameuze Wallpaper en met Monocle twee van de meest invloedrijke magazines van de voorbije decennia uit de grond gestampt.

Vanuit het hoofdkantoor in Londen – het Midouri House – bouwt de excentrieke ondernemer gestaag verder aan de merkprofilering van Monocle met zijn maandelijkse magazine, zijn halfjaarlijkse krant, het jaarlijkse The FORECAST, zijn website, radiozender en trendy shops in onder meer New York en Tokyo.

Monocle mikt op een publiek dat het beste wil zien en ervaren van wat wereldsteden te bieden hebben. Dat publiek is bij uitstek geïnteresseerd in business, kunst en cultuur, design en fashion, retail, stadsontwikkeling en unieke stedelijke plekken.

Atypisch

Tyler Brulé: “Het succes van Monocle heeft vooral te maken met het feit dat we voor een bepaald doelpubliek schrijven dat we ook weten te bereiken. Voor adverteerders is dat belangrijk.” Brulé is – net zoals het DNA van de stad Antwerpen – atypisch. Hij investeerde juist in een glossy printmagazine terwijl iedereen met de komst van de tablet dacht dat alles digitaal zou lopen. “Monocle is en blijft inkt op papier.”

Deel deze pagina: