Hoe word je een geslaagde ondernemer?

Ook al bruis je van de ideeën, creatieven hebben vaak weinig voeling met het zakelijk aspect van een onderneming. Wij vroegen aan enkele medewerkers van Flanders District Of Creativity (Flanders DC) hoe je een businessplan opstelt, een netwerk opstart en jezelf beter profileert.  

Hoe overbrug je de kloof tussen pure creativiteit en zakelijk ondernemen?

Carlo Vuijlsteke: Je ziet dat beginnende  ondernemers vaak worstelen met die kloof.  Het curriculum van artistieke opleidingen laat ook maar weinig ruimte voor zakelijke vorming. Intussen beseft men aan academies en hogescholen dat er behoefte is aan een zakelijke opleiding. Wij bevelen creatieven aan om in de eerste plaats nieuwsgierig te zijn en zich goed te laten adviseren. Schakel bijvoorbeeld een jurist in wanneer je contracten bespreekt. Denk ook op langere termijn. Waar wil je naartoe met je creativiteit? Maak een prognose van het inkomen dat je nodig hebt. Maar het gaat ook om het plannen van je eigen artistieke en creatieve ontwikkeling. Flanders DC ontwikkelt initiatieven die creatieven stimuleren in hun ondernemerschap. In september 2012 startten we samen met VOKA met vier peterschapsprojecten voor de creatieve sector. Ervaren ondernemers nemen er beginners onder hun hoede en coachen hen. Het uitwisselen van ervaringen staat daarbij centraal: hoe leer je zelf een budget beheren, je winstmarges berekenen, een businessplan opstellen.

Hoe begin je aan zo’n businessplan? 

Peter Bertels: Je kunt het handige ‘Business Model Canvas’ van Alexander Osterwalder gebruiken. Het is een businessmodel speciaal voor design en deze tool is bijzonder geschikt om er zelf mee aan de slag te gaan. Je beschrijft er wie je bent, wat je doet, wie je klanten zijn, waar je je inkomsten denkt te halen, wat je zelf denkt te doen en wat je aan anderen wilt overlaten. Je wordt zo verplicht om te antwoorden op de juiste vragen. Flanders DC gebruikt deze tool vaak in workshops. In kleine groepen brainstormen de deelnemers dan samen over het businessmodel van iemand anders in de groep, bijvoorbeeld een architect of interieurontwerper. Uit die confrontatie groeien vaak nieuwe opportuniteiten. Door mensen uit verschillende disciplines samen te zetten rond zo’n zakelijke oefening kun je veel leren. Er komen ook verrassende ideeën uit. Waarom zou een interieurontwerper bijvoorbeeld zijn creaties niet afstemmen op een nieuwe manier van werken en hierover overleggen met de HR-manager? 

Welke zakelijke vragen stellen jonge creatieven het meest?

Peter Bertels: Waar zoek ik klanten? Waar vind ik de juiste partner? In dat verband zijn workshops erg interessant. In zo’n workshop leer je namelijk vaak partners kennen. Algemeen raad ik aan om zoveel mogelijk te netwerken en op zoek te gaan naar complementaire partners met wie het klikt. Beperk je daarbij niet tot creatieven, maar kijk ook naar mogelijkheden bij de klassieke bedrijven. Ook daar lopen creatieve mensen rond of mensen met behoefte aan creativiteit. Voor informatie over de zakelijke aspecten van het ondernemerschap verwijs ik graag door naar onder meer het Agentschap Ondernemen, VOKA en Unizo.

De wereld wordt kleiner dankzij de nieuwe media. Hoe ga je daar goed mee om? 

Jan Seurinck: Wij nodigen mensen uit tot creativiteit met initiatieven zoals ‘één idee per dag’. De meest spraakmakende ideeën leiden nu al een eigen leven op en buiten het web. We krijgen ook veel vragen over het  efficiënt gebruik van sociale media. Het lijkt soms wel alsof een goed idee volstaat voor een succesvolle virale campagne. Maar dan stel je vast dat je je doelgroep vooraf onvoldoende kent of hebt afgebakend. Iedereen wordt dan op dezelfde manier aangesproken – ‘one size fits all’ – maar zo werkt het niet. De bestemmeling beslist zelf of hij jouw boodschap de moeite waard vindt en daarin verder gaat. Wees dus relevant. Nog zo’n fout is dat men te veel wil ‘pushen’, maar zo’n puur commerciële aanpak druist in tegen de cultuur van bijvoorbeeld Facebook of Twitter.
 
 
Flanders DC verleent geen diensten aan bedrijven of ondernemers, maar zet wel projecten op om de ondernemingscreativiteit te stimuleren. Flanders DC is een kenniscentrum en marketingorganisatie van creativiteit. Flanders DC organiseert events die je kunnen inspireren, ontwikkelt instrumenten waarmee organisaties aan de slag kunnen, bestudeert verschillende aspecten van creativiteit en geeft die inzichten door aan andere organisaties. Flanders DC werkt hiervoor samen met VOKA, Unizo, sector federaties.

Thema's: 
Deel deze pagina: