Jongeren bereiken via creatieve campagnes

Designers Against Aids brengt HIV-besmettingen onder de aandacht en informeert de nieuwe generatie jongeren hierover. Ze gebruiken daarbij media als film, mode en popcultuur omdat dat ook de werelden zijn waar de jeugd zich aan spiegelt.

Een goed doel combineren met de commerciële wereld. Dat lijkt me niet evident.
 
“Toch wel. Er zijn veel bedrijven die graag nieuwe jonge klanten willen en die een Corporate Social Responsibility-programma hebben. Als wij een campagne of collectie voor hen uitdenken, doen ze de twee tegelijk. Ik werk graag met bedrijven samen omdat het tegelijk een fundraiser is én een campagne. Wij bieden echt een meerwaarde aan die bedrijven: ze krijgen een leuke campagne, ze komen in contact met jongeren en bereiken potentiële nieuwe klanten. Bovendien zijn hun donaties fiscaal aftrekbaar. What’s not to like?” 
 
Toch is er dikwijls een kloof tussen commerciële bedrijven en de artistieke wereld.
 
“Ja, veel kunstenaars haten de commerciële wereld, maar dat is vaak wat hypocriet. Op kunstbeurzen en in galerijen worden hun werken voor gigantisch veel geld verkocht. Dat is even commercieel als een gewoon bedrijf of een charity-organisatie.  
 
 Wat staat er op jullie planning?
 
“Een nieuwe Designers Against Aids-collectie voor JBC en eentje voor Eastpak. Volgend jaar gaan we met een paar internationale modemerken samenwerken, maar daar kan ik nu nog niets over zeggen. Ik wil volgend jaar ook projecten doen rond zelfvertrouwen bij jonge meisjes. We openen ook een educatief centrum in Los Angeles. Dat wordt, na Bali en Deurne ons derde kantoor. We merken dat het moeilijk is om Amerikaanse studenten naar hier te krijgen, dus gaan wij naar daar. Bovendien is LA het centrum van de popcultuur.” 
 

U richt zich met Designers Against AIDS op jongeren. Waarom?
 
“De aandacht voor veilig vrijen is afgenomen. Mensen vergeten dat hiv iets is dat je liever niet hebt. En het is nochtans voor bijna 100 procent te voorkomen. In de jaren ’80 en ’90 was het een belangrijk thema, maar de activisten van toen lopen vandaag tegen de 60 aan. Zolang hiv de wereld niet uit is, moeten jongeren de boodschap overnemen. Maar we hebben het ook over andere thema’s die jongeren aanbelangen.” 
 
“Bij jongeren is de kans dat je hen nog kan veranderen veel groter, zij zijn zich nog aan het vormen. Als je hen kan wijsmaken dat ze veilig moeten vrijen, is dat voor het leven. Als je die boodschap dan door iemand zoals Rihanna kunt laten brengen, komt het helemaal aan. Alles wat wij doen is op basis van popcultuur, via beroemdheden. Als je jongeren wil bereiken met een boodschap, moet je hen aanspreken in hun taal en vanuit hun wereld.”
 
U doet daarvoor een beroep op jongeren uit de hele wereld die u aan het werk zet hier in uw educatief centrum?
 
“Ja, dit centrum is opgericht om een extra opleiding te geven aan jongeren die in creatieve richtingen studeren, zoals mode, design, fotografie, journalistiek, marketing of in de gezondheidszorg. Hier laat ik hen zien dat het best een leuke carrière kan zijn om campagnes te bedenken voor een goed doel. Ik heb niet de illusie dat iedereen die hier zit ineens hiv-activist wordt, maar ik wil wel dat ze leren wat creativiteit is en hoe dat een verschil kan maken. Dat ze leren hoe ver ze kunnen gaan, dat ze leren hoe ze met hun talent de wereld een beetje mooier kunnen maken.”
 
Hoe doet u dat: creativiteit stimuleren?
 
“Ik gooi hen in het water. 'Doen!', zeg ik. En na een week doén ze het. Mensen hebben veel meer in zich dan ze zelf denken. En je ziet ze groeien wanneer hun werk reacties losweekt. En daardoor krijgen ze meer zelfvertrouwen. Dat is de voornaamste bestaansreden van dit centrum.”
 
“Vandaag hebben we stagiairs uit Antwerpen en uit de rest van Europa, via de European Voluntary Service die hun reis en verblijf betaalt. In oktober willen we ook mensen uit India naar hier krijgen. Als we er geld voor vinden, tenminste. Wij hebben geen enkele subsidie, wij doen het met geld dat we verdienen door te werken voor bedrijven als JBC en Eastpak.”

 
Ninette Murk, voormalig modejournalist, richtte in 2004 Designers Against Aids op, waarmee ze via mode en popcultuur jongeren wil overtuigen om veilig te vrijen. Dat doet ze door samen met vrijwilligers uit de hele wereld campagnes uit te denken voor bedrijven. Ze heeft een kantoor in Deurne, in Bali en binnenkort ook eentje in Los Angeles.
 
Lees het volledige magazine over Antwerpse creatieve ondernemers
Uw verhaal in het volgende magazine? Gaat uw Antwerps bedrijf binnenkort internationaal? Heeft u tips voor de startende creatieveling? Laat het ons weten op creative@stad.antwerpen.be.

Deel deze pagina: