Lazer Sport ontwikkelt jaarlijks 500.000 fietshelmen

Duizenden wielerliefhebbers verwelkomen maandag 6 juli de Tour de France in Antwerpen. Een opmerkelijk sportief evenement en misschien is het wel uitkijken naar een Belgische overwinning. Maar let vooral ook op de fietshelmen en brillen van de Lotto-Soudal-ploeg. Een product van het succesvolle Antwerpse Lazer Sport voor wie deze Tourpassage een extra dimensie krijgt.

“Het tourpeloton raast bijna langs ons kantoor als ze door de Mercatorstraat rijden, want wij werken in de Lamorinièrestraat.  Wij gaan supporteren met alle medewerkers en wij rijden zondag ook de Tourtocht vanuit Park Spoor Noord”, vertellen Peter Steenwegen en Sean van Waes, zaakvoerders van het Antwerpse Lazer Sport. 

Designed in Antwerp

Reeds in 1919 maakte Lazer in Wallonië lederen beschermkledij voor motards. Later specialiseerden ze zich hier als Lazer Helmets in helmen voor motors, fietsen en andere sporten. “In 2007 kwam Peter bij ons werken toen we aan het Mechels plein zaten”, kijkt Sean van Waes terug. Samen wilden we nog meer inzetten op de ontwikkeling van fietshelmen en brillen. In 2009 richtten we via een managmentbuy-out Lazer Sport op. Wij focussen ons op helmen om te fietsen, skiën en extreme watersporten, maar werken soms nog samen met Lazer Helmets.”
 
“Fietsen wint nog altijd aan populariteit en dus is er zeker ook een markt voor fietshelmen. Wereldwijd zijn we de vierde grootste speler, na drie Amerikaanse bedrijven. In Australië en het Verenigd Koninkrijk is Lazer Sport markleider. Bij onze start zes jaar geleden produceerden we 170.000 fietshelmen, terwijl er dit jaar meer dan 500.000 stuks van de band zullen rollen. De ontwikkeling en coördinatie van de wereldwijde verkoop gebeurt vanuit Antwerpen – op onze dozen staat niet voor niets ‘Designed in Antwerp’”, lachen Peter en Sean, “maar de productie zit in China. Economisch gezien was het interessant om die stap te zetten, maar we zoeken wel uit of we de productie van goedkopere helmen voor de Europese markt elders kunnen doen om te besparen op transportkosten bijvoorbeeld.”

Internationaal vs. Antwerps

Lazer Sport investeerde tot nu toe veel in R&D, wat resulteert in hoogstaande producten, maar de komende jaren willen ze vooral inzetten op marketing. “Lazer Sport komt bijna dagelijks in de media, maar weinig mensen weten dat we een Antwerps bedrijf zijn. Dat zorgt soms voor frustraties”, geven Antwerpenaars Peter en Sean toe. “Daarom werken we vaak samen met de stad Antwerpen om de internationale uitstraling van onze stad en onderneming te versterken. Zo doen we bijvoorbeeld mee aan de Rue de Flandre in Parijs, ook een evenement rond de Tour. In de buurt van Mont Martre aan metrostation Anvers krijgen Belgische bedrijven de kans zich voor te stellen en leveren wij helmen voor een fietstocht voor vip’s.”

Belgische toppers

Lazer Sport geniet van zeer veel media-aandacht via het wielrennen. “De jonge Tom Boonen won zijn eerste profkoersen met onze helm op en ook Johan Museeuw en zijn ploegmaats van Mapei en later Quickstep brachten ons merk in beeld. Even sponsorden we ook Katusha, maar omdat we merkten dat in Vlaanderen onze naamsbekendheid onvoldoende was, kozen we met Lotto-Soudal opnieuw voor een Belgische ploeg. Ook de veldrijders van Fidea en Vastgoedservice gebruiken, net als enkele toppers in de triatlon en het mountainbiken, ons materiaal.”
 
Hoewel Lazer Sport vooral in beeld komt bij topprestaties mikt het bedrijf op een ruimer publiek dan professionele sporters. “Absoluut”, beamen Peter en Sean. “We bieden zo’n veertig modellen aan, momenteel verkrijgbaar in zestig landen. Je vindt bij ons, in uiteenlopende prijsklassen zowel een eerste fietshelm voor kinderen tot met stof beklede helmen voor stadsfietsen, speciale helmen voor vrouwen tot professioneel materiaal. Via Wolvenberg, een Antwerps bedrijf dat onze helmen verdeelt in de Benelux, hopen we in onze regio meer mensen te bereiken.”

Unieke patenten

“Ons ‘Rollsys’-systeem maakt onze helmen uniek. Door een staafje kan je de helm zo draaien tot die perfect op je hoofd past. Veiligheid primeert, maar ook comfort en design spelen een grote rol”, legt Sean uit. “We investeren veel in ontwikkeling ‘rond de helm’. Zo hebben we onze ‘Cappuccino-lock’, een gadget dat qua grootte lijkt op een usb-stick. Daarmee kan je je helm en fiets op slot leggen tijdens een korte stop. Een ander patent dat wij vastlegden, is een cover die je op de helm klikt: de ‘aeroshell’ biedt niet alleen extra bescherming tegen regen, koude en wind, maar maakt je helm aerodynamischer en geeft mogelijkheden tot personalisatie. Diezelfde innovatie heeft ook andere mogelijkheden: skiërs kunnen hun helm beter bij hun skikledij laten aansluiten want met de ‘color chic’ kan je makkelijk de kleur van de helm veranderen. Een derde toepassing van die klikbare cover – de ‘crazy nutshell’ - zorgt ervoor dat je kinderhelmen kan omvormen tot een brandweer-, politiehelm of andere toffe looks.
 
Voor de professionele gebruikers speelt aerodynamica ook een grote rol en gaan de toepassingen steeds verder. Nu al hebben we een helm met ingebouwde hartslagmeter, waarvan je de resultaten kan volgen op de fietscomputer of via je smartphone. Andere helmen zijn uitgerust met een soort alarmsysteem dat de renner verwittigt wanneer hij niet meer in de juiste houding zit. En we leren ook veel uit onze eigen fietservaringen. Zo ontwikkelden we een speciale bril, met korter montuur dat niet irriteert tijdens het fietsen en die je kan vastklikken op de helm. Een absolute aanrader voor elke fietser.” 

Deel deze pagina: