Lenny Benaïcha: “Broke Bikes is geen fietsenmerk, maar een lifestyle”

Lenny Benaïcha, Bart De Wachter en Bram Verdyck

"Startup, shmartup", zegt Lenny Benaïcha, jonge ondernemer en ook wel een beetje beeldenstormer. Samen met collega’s en vrienden Bart De Wachter en Bram Verdyck staat hij aan het roer van Broke Bikes, een webshop voor gepersonaliseerde kleurrijke fietsen. Klaar om de wereld op 2 wielen te veroveren.

Elke Broke Bike is een uniek exemplaar. Kopers kiezen zelf de kleuren en onderdelen van de fiets, waarna Lenny, Bart en Bram eigenhandig aan de slag gaan om de tweewieler gedeeltelijk te monteren. Het voorwiel, de pedalen en het stuur moeten de kopers zelf nog in elkaar zetten. E-commerce met een vleugje doe-het-zelf dus.
 
Hoewel Broke Bikes werd opgericht in 2012, kwam de echte lancering er pas in de zomer van 2014. De drie zaakvoerders laten zich leiden door de principes van de ‘lean startup’, wat goed blijkt te werken. Lenny: “Het belangrijkste beginsel van ‘lean’ ondernemen is dat je elke stap die je zet, aftoetst met je doelpubliek. Zo hebben we Broke Bikes gelanceerd met een wedstrijd: je kon je eigen fiets ontwerpen op onze website en delen op Facebook. Wie met zijn ontwerp de meeste likes oogstte, won zijn fiets. De reactie op de wedstrijd was enorm, met om en bij de 55.000 deelnemers. Ons voornaamste doel was om te onderzoeken of ons concept zou aanslaan. Het bleek duidelijk van wel!”
 
Vanwaar dan dat eigenwijze ‘startup, shmartup’? “Het is een buzzword, ‘startup’. Dat is een goede zaak, want er mag weleens wat aandacht zijn voor jonge, startende ondernemingen. Maar we moeten opletten dat het niet bij mooie woorden blijft, zonder dat er serieuze inspanningen gedaan worden om die bedrijfjes ook echt te ondersteunen. Het is niet gemakkelijk om een zaak uit de grond te stampen. Er een mooi woord op plakken, volstaat niet – je hebt een veel groter kader nodig.”

Gemeenschap van Brokies

“Onze klanten spelen een rol in zowat alle beslissingen, groot of klein. Toen we een paar maanden geleden nieuwe framekleuren wilden lanceren, twijfelden we tussen twee tinten mintgroen. We hebben de twee samples gewoon op Facebook gezet en onze fans laten beslissen. De uiteindelijke kleur kreeg de voorkeur in meer dan driekwart van de reacties. Door op elk moment om feedback te vragen, weten we veel sneller wat werkt en wat niet.
 
We bestaan nu een jaar en hebben rond Broke Bikes een hechte community zien ontstaan. Mensen die elkaar vinden in de liefde voor een mooie, degelijke fiets. Onlangs organiseerden we een fietsrit, gewoon voor de liefhebberij. Daar kwamen vijftien Brokies – eigenaars van een Broke-fiets – op af. Complete onbekenden voor elkaar die een dag lang samen op pad gaan, dat is toch prachtig?”

Strategie, maar ook identiteit

“Ja, ‘community building’ is een marketing-strategie. Maar het zit ook in ons bloed, we zijn een tikkeltje idealistisch. Onze slagzin is ‘lead a colourful life’. Dat zegt het helemaal: Broke Bikes is niet gewoon een fietsenmerk, maar staat voor een complete lifestyle. Een kleurrijke kijk op de wereld, waarin plezier centraal staat en waarin het niet allemaal zo ernstig hoeft te zijn. Zo zitten we zelf ook in elkaar.
 
Onze klantenservice pakken we heel persoonlijk aan. We vertrekken in de eerste plaats van wat we zelf als klant zouden willen. Dus zijn we permanent beschikbaar. Onze smartphone gaat overal mee naartoe, zodat we onze live chat kunnen volgen. Ook op vrijdagavond op café, of op zondagochtend aan het ontbijt.”

Online en offline zijn twee

“Ons oorspronkelijke businessmodel was helemaal online. We spraken een wereldwijd publiek aan en deden alles vanop onze computer. Een showroom hadden we niet nodig, want we werkten niet met toonmodellen.
 
Gaandeweg kregen we steeds vaker de vraag van klanten of ze niet eens konden komen kijken naar een Broke-fiets. Daarom zijn we op zoek gegaan naar pop-uplocaties. Dat hebben we een eerste keer gedaan met The List in de Kloosterstraat, en onlangs een tweede keer met de Broke Bikes Deli in pop-up project De Nieuwe Natie in de Nieuwe Gaanderij. Uit die ervaringen hebben we enorm veel geleerd. Over wie onze klanten zijn vooral, want onze doelgroep laat zich niet zomaar onder één noemer vangen.
 
In de Nieuwe Gaanderij kregen we trouwens ook begeleiding van de stad, onder andere met een etalagecoach. Die gaf advies over de presentatie van onze fietsen in een winkelomgeving: iets wat we in ons magazijn niet konden testen. Een prachtkans voor startende ondernemingen die willen testen hoe het zou zijn om een winkel te openen.”

Toekomstdromen

“Een echte, permanente winkel openen, dat is voor ons nog een brug te ver. We dromen van een locatie in Antwerpen, maar het is moeilijk om in de stad ruimte te vinden voor een showroom én een magazijn, een atelier en een kantoor. Voorlopig concentreren we ons dus op pop-ups, al is het ook dan niet eenvoudig om locaties te vinden. Het zou handig zijn als er ergens een overzicht bestond van locaties waar starters een tijdelijk project op poten kunnen zetten. Wij zijn vast niet de enigen die daarnaar zoeken. Snap je mijn achterdocht tegenover buzzwords? ‘Pop-up’ is er ook zo eentje, een mooi woord waarmee nog te weinig gedaan wordt.”

Thema's: 
Deel deze pagina: