Let op voor vervalste facturen

Zowel Unizo als de politie krijgen meldingen van factuurfraude. Oplichters onderscheppen facturen en wijzigen daarop het rekeningnummer. Ze versturen die nagemaakte factuur naar de klant die vervolgens onbedoeld aan de bedrieger betaalt.

Tot enkele jaren geleden was het de verantwoordelijkheid van de bank om te controleren of de identiteit van de rekeninghouder overeenkomt met het rekeningnummer. Die verplichting is recent opgeheven en maakt het voor oplichters eenvoudiger om uw factuur te onderscheppen en vervalsen.

Er zijn gevallen bekend met papieren én met elektronische facturen, dus wees altijd voorzichtig als u uw facturen verzendt.

Enkele tips:
• Bezorg uw klant uw rekeningnummer zowel op papier als via e-mail. Vraag hem om het rekeningnummer te controleren voordat hij betaalt.
• Merkt u dat een vaste leverancier plots een nieuw rekeningnummer gebruikt op zijn factuur? Controleer dan of dit correct is.

Wordt uw factuur toch onderschept en vervalst? Leg dan zo snel mogelijk klacht neer bij de politie en laat een pv opmaken. Neem ook contact op met uw bank om deze fraude te melden.

Vragen? Contacteer het UNIZO Service Center, service@unizo.be of 0800 20 750.

Deel deze pagina: