Liefkenshoekspoorverbinding klaar voor gebruik

In Kallo werd dinsdag 9 december de Liefkenshoekspoorverbinding, de nieuwe verbinding voor goederentreinen tussen de Antwerpse linker- en rechteroever, officieel geopend. Voor de Antwerpse haven is die nieuwe verbinding heuglijk nieuws: ze maakt het spoorvervoer naar het Duitse hinterland efficiënter en zorgt voor een betere spoorontsluiting van het Deurganckdok, waar volgend jaar alle containeractiviteiten van de haven worden geconcentreerd. 

16,2 km lang

De Liefkenshoekspoortunnel is 16,2 km lang en is enkel bestemd voor vrachtvervoer, niet voor reizigers. Hij verbindt het rangeerstation van de NMBS op de rechteroever, naast de voormalige Opel-site, met de Waaslandhaven op Linkeroever, waar het Deurganckdok ligt. In het grootste getijdendok ter wereld worden volgend jaar nagenoeg alle containeractiviteiten van de Antwerpse haven geconcentreerd. De rederij MSC verhuist haar hele containeroverslag (meer dan 4 miljoen containers of de helft van de totale containeroverslag in de haven) van het Delwaide- naar het Deurganckdok. Via het spoor is het dok verbonden met de Liefkenshoekspoortunnel. Containers die in het dok worden gelost, kunnen voortaan vlot per spoor naar Linkeroever, waardoor ook het wegverkeer wordt ontlast. Voor de verbinding werden onder de Schelde twee spoorkokers geboord van elk 6,7 km lang, tot 40 m diep. Het zijn de langste tunnels van België. 13 bruggen en tunnels werden gebouwd en/of aangepast. De werken hebben zes jaar geduurd. Op piekmomenten werkten tot 600 arbeiders en 100 ingenieurs tegelijk op de werf, waardoor het soms de grootste werf van België was. De totale investering van het project bedraagt 873 miljoen euro.

Goed voor vracht en reizigers

Goederentreinen moeten niet langer omrijden via de knelpunten Kennedyspoortunnel en de spooras Antwerpen Berchem - Antwerpen Schijnpoort, maar kunnen via de nieuwe verbinding in 20 minuten van de linker- naar de rechteroever sporen. Dat is een tijdswinst van 40 minuten. Spoornetbeheerder Infrabel wil de ruim 100 goederentreinen die nu dagelijks door de Kennedytunnel sporen tegen 2020 naar de Liefkenshoektunnel krijgen. De helft van de 13 goederenspoormaatschappijen die in België actief zijn, heeft al rijpaden aangevraagd. Infrabel wil het aandeel van het spoorvervoer (containerverkeer) tegen 2030 verhogen van 8 naar 15 procent.
 
bron: De Tijd
 

Deel deze pagina: