Nacht Collectief: jonge wolven met een missie

Ze zijn jong, creatief en klaar om de wereld te veroveren. Matti Degueldre, Beau Van Hoydonck en Thomas Thai toveren met licht, geluid en ruimte, geven er een eigen vorm aan en voegen dimensies toe. Maak kennis met Nacht Collectief.

De drie leren elkaar kennen zoals vaak in het artistiek milieu gebeurt: op een feestje dus. Het blijkt dat ze een ambitie delen, namelijk ‘iets’ gaan doen op muziekfestivals en andere evenementen. Al snel richten Matti, Beau en Thomas een collectief op: ‘Entre Chien et Loup’, vrij vertaald: tussen donker en nacht. 

Totaalervaring

Matti: “Entre chien et loup staat voor een bepaald moment van de dag waar het materiële plaats maakt voor het immateriële. Het moment dat het schaduwspel begint. Licht en schaduw manipuleren en daar een verhaal tussenweven, dat is wat we doen. Die tussen donker en nacht vind je ook terug in ons logo: de maan en de zon en daar een streep tussen. Als de zon weg is, schieten wij in actie.”
Thomas: “Onze missie is om visuele concepten te creëren waarbij de toeschouwer echt wordt ondergedompeld in de ervaring. De gemeenschappelijke filosofie was van in het begin duidelijk: we willen een verhaal brengen, niet een dood ontwerp. De mensen moeten een link voelen tussen de afzonderlijke elementen van licht, geluid en omgeving. Ze moeten voelen dat er coherentie in zit, dat ze meegesleept worden door de totaalervaring.”

Van Café d'Anvers naar Doomsday

Thomas: “Het eerste project dat we als collectief op ons namen was tijdens een groot evenement in Genk. We deden er de volledige productie van een buitenpodium: ontwerp, klank en licht. Dat verliep goed en iedereen dacht: dit werkt. Daarna mochten we iets voor Café d’Anvers doen: een mapping projectie installatie. Mapping betekent een video projecteren op een andere drager dan het normale platte scherm. In dit geval waren dat vijf in de diepte geplaatste ringen.”
Matti: "Vandaaruit kregen we meer en meer opdrachten en zijn we uiteindelijk bij het festival Doomsday terecht gekomen, waar we echt aan stage design deden. Daarna beslisten we om volledig te professionaliseren. Eerst was het als een vriendengroep een paar projecten samen ontwikkelen. Nu werd het serieus. De naam moesten we wel veranderen, want een Brussels bedrijf had ook al de naam ‘entre chien et loup’. Dus werd het ‘Nacht Collectief’.”

Underground

Wie ooit op Tomorrowland was er beelden van zag, kan het beamen: door de combinatie van stagedecoratie, klank en licht kunnen artistieke vormgevers echte totaalspektakels creëren.
Matti: “Smaken verschillen, maar ook de mensen van Tomorrowland willen het gevoel geven dat de toeschouwers in een andere wereld zitten. Ze gebruiken een consistente stijl in hun vormgeving. Het uitgangspunt is het zelfde als dat van ons maar de uitvoering is anders. Wij zijn meer minimalistisch. Meer underground.”

Vijfjarenplan

Thomas: “We hebben een vijfjarenplan dat erop gericht is om een gezond bedrijf te worden. Veel collectieven, ook in het buitenland, zien het gewoon als een bijberoep omdat het commercieel niet haalbaar is. Wij willen proberen te bewijzen dat het wel kan. Wij zijn dienstgedreven, er is niet veel kapitaal nodig. Dus investeringen hebben we niet gedaan. Ons kapitaal is onze creativiteit. 
Matti: “Omdat we nieuw zijn in de business hebben de mensen tijd nodig om ons te leren kennen. Daardoor krijgen we op een festival initieel bijvoorbeeld maar één stage toegewezen. Stilaan groeien we en wordt het door de schaalvergroting commercieel ook interessanter.”

Samen werken in co-working spaces 

Nacht Collectief heeft zijn uitvalsbasis bij Kube8, een co-working space vlakbij Park Spoor Noord.
Thomas: “Kube8 is toevallig gekomen. Wij deden een pitch bij een ander collectief en die zaten hier ook. Het was een mooi gebouw, met veel mogelijkheden en goeie ideeën, dus zeiden we: waarom stappen we er niet mee in?” 
Matti: “Hier in Kube8 is ook het evenementenbureau Unlikely Events opgericht. Samen met hen hebben we een pitch voorbereid voor Live Nation, en zo hebben we de opdracht binnengehaald voor I Love Techno. Zij zorgen er voor de merchandising, personeel en de vormgeving van de chill out room. Wij doen dan vooral de productie voor de stage en ook een tv-spot. Een eerste succesvolle samenwerking, dankzij Kube8. En er zit nog veel meer in de pijplijn!”
 
Ontdek meer co-working spaces in Antwerpen

Thema's: 
Deel deze pagina: