Onze maatschappelijke realisaties en uitdagingen, alleen mogelijk dankzij uw inbreng

Een werkervaringsklant aan het werk, Communicatiedienst OCMW Antwerpen

Als werkgever biedt u een belangrijke maatschappelijke meerwaarde. Heel wat mensen krijgen nieuwe kansen op werk dankzij uw inbreng als werkgever artikel 60. Wat realiseerden we en voor welke uitdagingen staan we?

Wat realiseerden we?

Een greep uit de cijfers, waar we best wel fier op zijn:

  1. We boden in juni 2017 werk aan 1605  werkervaringsklanten.
  2. We zetten in april 2017 451 meer klanten aan het werk dan in april vorig jaar.
    Dat is een stijging van maar liefst 25 %.
  3. We werken met 113 verschillende werkgevers, verspreid over een 320-tal locaties:
  • Onze grootste werkgevers zijn stad Antwerpen, Zorgbedrijf Antwerpen, de Kringwinkel en Katoen Natie. We betekenen dus ook op de reguliere arbeidsmarkt iets door artikel 60’ers werk te geven.
  • MetSense vzw zet onze artikel 60’ers aan het werk in 5 verschillende vestigingen.
  • De Kringwinkel zet onze klanten in op 8 vestigingen.
  • Scholengroep Antwerpen zet onze klanten in op meer dan 15 verschillende locaties.

     

Voor welke uitdagingen staan we?

Onze klanten zijn meestal laaggeschoold. Daarom zijn de sectoren Onderhoud, Logistiek en Milieu het meest geschikt voor hen. Daar vinden we vacatures terug als schoonmaker, magazijnier, straatveger …  Toch zijn er maar liefst 420 openstaande vacatures en een flink aantal klanten die wachten op werk.

Waar kunnen we nog aan werken om onze klanten extra kansen te bieden?

1. Opleidingen Nederlandse taal voor werkervaringsklanten

  • Onze opleidingen Nederlands op de werkvloer en individuele taalcoaching.
  • De opleidingen Nederlands van Atlas en het centrum Basiseducatie.

Niveau Nederlands 2.4 is de norm voor het volgen van een beroepsopleiding (loodgieter, elektricien … ), maar wij hebben binnen onze doelgroep amper klanten die vlot dat niveau bereiken. Daar hebben we dus best nog wat werk voor de boeg.
 

2. Aangepaste verwachtingen 

  • We moeten ons bewust zijn van het potentieel en meer de nadruk leggen op de groei van de klant. 
  • Het is de bedoeling dat onze werkervaringsklanten geleidelijk verbeteren en een groeiproces doorlopen. Ze kunnen misschien niet vanaf dag 1 meedraaien in uw onderneming. Het OCMW-werkervaringstraject dient om hen samen tot daar te brengen.
Deel deze pagina: