Ruben Opheide: “Crowdfunding is een magnifiek concept”

Een broek van topkwaliteit, volgens je eigen smaak ontworpen en perfect op maat geassembleerd door meester-kleermakers: dan moet je langs bij Ruben O, in de Samberstraat vlak bij Park Spoor Noord. Bezige bij Ruben Opheide zette dit uniek project op via crowdfunding.

Ruben Opheide (24): “Al tijdens mijn studies aan de Karel de Grote-Hogeschool in Antwerpen was ik aan het ondernemen: in mijn laatste jaar had ik al mijn eerste webwinkel gelanceerd. Snel volgden er nog een paar andere en startte ik ook een bedrijf dat zich specialiseerde in logistiek voor webwinkels. Na drie jaar heb ik het idee geconcretiseerd waar ik al heel lang op broedde en van droomde: een origineel product in de fashion industrie lanceren. Dat werden op maat gemaakte broeken, voor dames en heren, bij de klant ontworpen en thuis geleverd.”

Kickstart voor artistieke projecten

Ruben zette zijn idee op Kickstarter, het grootste crowdfundingplatform wereldwijd.  “Crowdfunding is een moderne manier om fondsen te werven en nieuwe ondernemingen te financieren. Het is puur gebaseerd op voorverkoop. Je vertelt je publiek: ik lanceer een nieuw project, maar het komt er pas als een bepaald bedrag aan voorverkoop bereikt is. In mijn geval was dat 20.000 euro. Jij krijgt dan de kans om erop in te tekenen, en als het bedrag gehaald wordt, krijg je in ruil voor het bedrag dat je intekende een product. In mijn geval dus een custom made broek. Je koopt het dan aan een veel lagere prijs dan die van het product dat later op de markt zal komen. Als het bedrag niet gehaald wordt, is er geen deal, en blijft alles bij het oude.” 
 
“Crowdfunding wordt gebruikt voor de lancering van nieuwe producten, maar ook voor de ontwikkeling van concepten. In de audiovisuele industrie, zoals voor het maken van een film of een documentaire, is het principe ook aan een opmars bezig. Kickstarter richt zich vooral naar artistieke projecten: je moet zelf designer zijn, je moet zelf iets ontworpen of gecreëerd hebben. Het gaat niet op om massaal producten uit China in te voeren en die dan zo snel en duur mogelijk te verkopen.”

Iedereen zijn voordeel

“Crowdfunding is een magnifiek concept voor iedereen die iets nieuw ontwerpt, of het nu kleren zijn of meubels of gordijnen. Iedereen heeft er voordeel bij. De ondernemer weet op voorhand of er interesse is voor zijn product en of hij zijn verkoopsobjectieven gaat halen. De klanten hebben een waaier aan leuke projecten waaruit ze kunnen kiezen, op een laagdrempelige én budgetvriendelijke manier. Tegelijk is het voordeel voor de ontwerper dat hij het geld op zijn bankrekening heeft voor hij in productie gaat. Er zijn dus geen grote investeringen meer nodig.”

Extreem intensief en bijzonder aangenaam

In juni bereikt Ruben O de kaap van de 20.000 euro. “Sindsdien ga ik alle mensen thuis opzoeken, om samen de broek te ontwerpen. Al die bezoeken zijn enorm intensief, maar heel fijn om te doen. Dat rechtstreekse contact met de klant is bijzonder aangenaam. De eerste 130 klanten zijn eigenlijk de ambassadeurs van mijn werk. Ze blijven, onder andere via sociale media, heel nauw betrokken bij het project. Ze geven feedback, bestellen soms al meteen broeken bij en zorgen voor de mond-tot-mondreclame. Ons merk is mee opgezet onder het goedkeurende oog van enkele meesterkleermakers, bij wie we ook gebruik mogen maken van hun ateliers. Belangrijke steun!"

Verder denken

Ruben blijft dag in dag uit in de weer om zijn bedrijfje uit te breiden en zijn idee te verfijnen: “Op korte termijn plannen we in Antwerpen een designstudio. Daar kunnen klanten langskomen en zelf met ons een broek creëren. Op lange termijn zijn we bezig aan een configuratiesysteem. Daarmee kan je op onze site zelf aan de slag om een ontwerp te realiseren, op basis van onze input: je kiest zelf model, kleurschakeringen, front en back pockets en details. Eén klik op de knop en de broek ligt niet veel later in je kast!”
 

Meer weten

 
 
Inspiratiesessie crowdfunding

Deel deze pagina: