Sign2Pay vervangt kaartlezer door digitale handtekening

De Antwerpse start-up Sign2Pay zorgt er mee voor dat we straks massaal online betalen met een handtekening op onze smartphone. De betaaloplossing biedt toegang tot bijna 4000 Europese banken.

Sign2Pay is een initiatief van de jonge ondernemer Nicolas Mertens, die ook mee zijn schouders zette onder de Antwerpse accelerator voor start-ups IdeaLabs. Mertens werkt met zijn bedrijf voorlopig ook in de kantoorruimtes die IdeaLabs samen met Telenet ter beschikking stelt.
 

Revolutie in mobiel betalen

 
De Antwerpenaar broedt op een revolutie in mobiel betalen. Nu steeds meer mensen via een smartphone of een tablet surfen, komen ze via die weg ook meer in aanraking met e-commerce. Maar vaak kan de interesse van de consument niet meteen te gelde worden gemaakt, omdat ze hun betaalkaart of kaartlezer voor internetbankieren niet bij de hand hebben. Sign2Pay wil de tussenstap elimineren waarin een aankoop vaak afspringt. 
 

Veiliger dan een pincode

 
'Onze technologie zorgt ervoor dat je je zetel niet meer uit moet om je kaartlezer te zoeken. Het is letterlijk een handtekening op je scherm', legt Mertens uit. 'Terwijl je met je vinger je handtekening zet op het scherm van je tablet of smartphone, voeren wij een biometrische analyse uit aan de hand van verschillende parameters. Ons continu zelflerend algoritme bekijkt niet alleen de vorm van de handtekening, maar ook hoe je ze precies zet. Waar je pauzeert, hoe snel je ze zet, enzovoort. Zo'n unieke handtekening gelinkt aan een toestel is veel veiliger dan de traditionele pincode.'
 

Klanten in heel Europa

 
Sign2Pay onderscheidt zich ook met het feit dat het systeem met meer dan 3.700 banken in Europa werkt. De start-up maakt daarvoor gebruik van een Europees betaalverdrag. Daardoor kan een e-tailer met één betaaloplossing klanten in heel Europa laten betalen, terwijl veel van de huidige betaaloplossingen nog nationaal gebonden zijn. Sign2Pay zit nog in een testomgeving. Om zijn algoritme beter te maken wil het zoveel mogelijk mensen overtuigen al hun krabbel te zetten. Daarvoor ontwikkelde het bedrijfje een testwebsite. Wie krabbels zet, wordt beloond met kleine mobiele games. De bedoeling is dat Sign2Pay vanaf september commercieel de baan op gaat om klanten te werven.
 
(bron: De Tijd)

Sectoren: 
Deel deze pagina: