Startup in de kijker: Apicbase.com

Creatieve chefs hebben sinds kort een nieuwe kitchen tool: APIC. Geen kooktoestel maar een kleine fotostudio waarmee koks in enkele seconden hun creaties kunnen vastleggen, opslaan én delen. 

Gastronomisch erfgoed

Apic bestaat uit een fotostudio, professioneel uitgerust met een indrukwekkende camera en led-verlichting,, en een online web service waar alle beelden meteen raadpleegbaar zijn voor de chef. Maar toch vinden de vier vennoten niet dat ze louter met food photography bezig zijn.
Carl Jacobs (CEO): “In de eerste plaats bouwen we met ons product een archief op. Of beter: onze klanten doen dat. In het begin vroegen we ons of er interesse voor zou zijn, maar chefs lopen storm voor het idee. En als je inzoomt op de markt, is dat eigenlijk logisch: chefs zijn vandaag veel meer dan mensen die eten maken voor andere mensen. Het zijn uitvinders. Avant-gardisten zelfs, die elke dag nieuwe creaties op hun bord toveren. Wie tien jaar bezig is, heeft al gauw duizend recepten gemaakt. Natuurlijk wil je dat archiveren.”
Carl: “Apic maakt dat doodeenvoudig. Met onze compacte foto-studio kunnen chefs kwaliteitsvolle foto’s maken van hun gerechten, gewoon in hun keuken. Apic staat letterlijk aan de pas. Even een bord eronder zetten en één knop indrukken is genoeg. Het toestel zorgt voor correcte belichting, neemt een foto en laadt die op naar een onlinebibliotheek. Daar kan de chef dan later ingrediënten aan toevoegen of de bereidingswijze noteren als hij dat wil. Maar de foto – die is er sowieso.”
De afbeeldingen zijn in de eerste plaats bedoeld als privé archief. Maar zonder veel moeite kunnen ze meteen gedeeld worden op Twitter, Facebook, Pinterest of op apicbase.com, waar ze tussen de creaties van andere topchefs staan.”

Kwaliteitsvolle foto’s

Carl: “Natuurlijk is food photography geen uniek product. En met Apic willen we de toppers in die sector ook niet naar de kroon steken. Hun foto’s zijn gevarieerder dan de onze maar je betaalt zo’n fotograaf ook gemakkelijk evenveel voor één dag als wat je eenmalig betaalt voor onze studio. En Apic is er altijd, 365 dagen per jaar.”
“Bovendien maakt Apic altijd goede foto’s. Het toestel zorgt zelf voor de belichting en de scherpte. En omdat de lens perfect loodrecht staat op het bord, creëer je een mooi effect. Ook voor wijnflessen werkt dat heel erg goed.”

België ambassadeur

Het oorspronkelijke idee voor Apic komt van mede-oprichter Julien Burlat, chef van restaurant Dôme op Zurenborg. Carl: “Na een reeks prototypes hebben we dit jaar op een Franse beurs voor innovatie in de restaurantsector de hoofdprijs gewonnen. Sinds we begonnen zijn met het aan te bieden aan chefs in augustus, zijn we in een stroomversnelling terecht gekomen.”
“We zijn gestart in Antwerpen, bij een van de beste restaurants uit deze stad. En we hopen natuurlijk dat we nog veel meer chefs kunnen bereiken. Zij zijn tenslotte onze beste ambassadeurs. Vandaag zitten we onder andere in Nederland en Frankrijk, Ierland en Duitsland. Zelfs in Canada en Hongkong.”
“Ons bedrijf telt vandaag nog vier mensen – de startende vennoten. Maar binnenkort komt daar al een eerste extra werknemer bij. En als we dit tempo blijven volhouden, wordt het straks uitkijken naar een nieuwe productielijn. Want alles in house blijven doen, zoals het nu loopt, kan dan niet meer.”

Thema's: 
Deel deze pagina: