Startups als partners voor een digitale stad

Antwerpen heeft een groeiende community van creatieve en ambitieuze startups met nuttige ideeën. Daarom klopt Digipolis, de IT-partner van de stad Antwerpen, aan bij creatieve startups om de digitale stad verder uit te bouwen. Een verhaal van talent en vooruitkijken.

Tijdens de zomer van 2015 onderzocht Digipolis manieren om Antwerpse startups meer aan te trekken voor samenwerkingen. Peter Crombecq, algemeen directeur van Digipolis, is laaiend enthousiast over de eerste resultaten. “Tot voor kort werkten we vooral samen met grotere bedrijven uit de ICT-wereld. Voordat we een product – software, een app of een volledig platform – aankochten, schreven we een bestek uit. Meestal ging de opdracht dan naar dezelfde grote leveranciers. Vandaag pakken we het helemaal anders aan. Zonder bestekken, maar met een pitch-moment. Dat betekent dat we op zoek kunnen naar flexibele mensen met een frisse blik. Je krijgt er een kick van om hen aan het werk te zien.”

Weg met bureaucratie

Antwerpen investeert al langer in innovatieve startende bedrijfjes. De logische volgende stap was dus om zelf klant te worden. “Startups kunnen alleen overleven als er ook klanten zijn die hun product kopen. Waarom zou je daar als overheid niet het goede voorbeeld geven? Dus wil de stad Antwerpen meer samenwerken bij startups. Als digitale partner zagen wij daar een prachtkans in.”
 
Wat is er dan precies veranderd bij Digipolis? Peter Crombeq: “Alles. We hebben kritisch gekeken naar onze manier van werken en zijn helemaal van nul opnieuw begonnen. Want als je met kleine, startende bedrijfjes wil samenwerken, kan je niet blijven vasthouden aan bureaucratische procedures. Nu werken we met ‘uitdagingen’ die we online aankondigen. Wie interesse heeft, mag zijn idee komen pitchen. Als dat nodig is, helpen we bij het opstellen van de offerte. Ook nieuw is dat we niet wachten tot het eindproduct af is, maar vragen om de twee weken een gedeeltelijke oplevering.”

Uitdagingen voor een smart city

“Een voorbeeld van zo’n ‘challenge’? De stad stelt vast dat de jonge doelgroep van 12- tot 15-jarigen niet veel interesse heeft in de bib. Dus gaan we op zoek naar een manier om die jongeren naar de bibliotheek te lokken. Wij publiceren een uitdaging op onze website en organiseren een pitch-dag waarop startups hun idee kunnen komen voorstellen. Ongelooflijk, wat er allemaal uit zo’n pitch naar boven komt. Het resultaat is altijd weer verrassend.”
 


“De uitdagingen zijn heel uiteenlopend. Voor antwerpen.be gaat het vaak over kleine ‘blokjes’ software die de ervaring voor de gebruikers prettiger maken. Maar we besteden ook hele websites uit. Binnenkort komt er bijvoorbeeld ‘Slim naar Antwerpen’: een website die je de snelste route van A naar B geeft en daarbij rekening houdt met wegenwerken, files en obstakels. Dat was een van de eerste projecten die we via een pitch aan een startup hebben uitbesteed.”

Tweerichtingsverkeer

“We zijn gestart met de gedachte dat we startups moeten helpen. Veel jonge ondernemers komen hier binnen met het begin van een idee. Ze stappen weer buiten met een uitgewerkt concept dat ze verder op de markt kunnen brengen. Mét een mooie referentie. Maar ondertussen hebben we gemerkt dat de beweging twee kanten opgaat. Het is niet enkel ‘startups powered by Digipolis’ maar ook ‘Digipolis powered by startups’. De frisse wind die we hebben binnengelaten geeft ons enorm veel energie.”

Meedoen aan een challenge?

Hebt u een idee, een product, een onverwachte invalshoek voor de digitale stad van de toekomst? Laat u uitdagen op de website van Digipolis Antwerpen. Wie zich inschrijft voor de nieuwsbrief krijgt de nieuwe uitdagingen als eerste toegestuurd.
 

Sectoren: 
Deel deze pagina: