Studio Dott gaat naar het Oosten

Pieter Lesage is oprichter, ceo en ontwerper bij Studio Dott, een all-round creatief ontwerp- en adviesbureau. Het team telt 13 mensen en heeft vestigingen in Antwerpen en Hong Kong. Pieter Lesage was tot vorig jaar voorzitter van de jongerenkamer Voka Antwerpen-Waasland.

Is Studio Dott een groot of een klein bureau?
 
Pieter Lesage: “Ik ben op mijn eentje begonnen in 2000, maar intussen zijn we een van de grotere designbureaus van België, met een ploeg van dertien mensen. Maar internationaal stelt dat niets voor. In Nederland telt een groot bureau tachtig medewerkers. Dus afhankelijk van hoe je het ziet, zijn we groot of klein.”
 
Kunt u kort omschrijven wat jullie doen?
 
“Wij zijn een strategische dienstverlener: wij helpen bedrijven om hun producten, diensten of omgevingen te verbeteren door de mens centraal te zetten. Ontwerpen begint voor ons met het observeren van interacties, niet alleen door gebruikers maar ook door verkopers of arbeiders in productie."
 
"Dat kan heel idealistisch klinken, maar erg concreet betekent het dat wij organisaties helpen om hun doelstellingen te bereiken, en bij bedrijven komt dit vaak neer op meer geld verdienen of minder kosten maken."
 
"Wij werken voor grote organisaties zoals Eandis en SD Worx, maar het allerliefste werken we voor kmo's en startups. Bij die twee laatste krijgen we vaak de kans om echt strategisch mee te denken.”
 
“De creatieve sector kan je opdelen in drie categorieën. Eerst en vooral de kunstenaars, die vrij werk leveren en vaak ook een belangrijke maatschappelijke waarde creëren. Aan de andere kant van het spectrum de creatieve dienstverleners met ontwerpbureaus zoals wij, maar ook architecten, grafische vormgevers enzovoort. Die leveren een dienst op vraag van een klant waarvoor ze vaak per uur betaald worden."
 
"Daartussen zit een categorie met creatieve ambachten: mensen die hun eigen creaties (meubelen, juwelen, ...) maken en vermarkten vanuit een economisch perspectief. Voor mij zijn ze alle drie even belangrijk, en vaak een inspiratie voor elkaar, maar ze vragen elk een ander soort beleid.”
 
Is Antwerpen een stad van design?
 
“Toch wel ja, en ik vind het jammer dat een stad als Kortrijk in het verleden het woord design zomaar heeft ingepikt. En dat Antwerpen dat heeft laten gebeuren. Hier zit veel creativiteit, maar versnipperd. En als we als stad met iets naar buiten komen, is het vaak met kunst of creatieve ambachten zoals mode."
 
"Daarnaast hebben we zeker ook een heel kwaliteitsvolle groep creatieve dienstverleners, maar daar doen we momenteel niet genoeg mee. Steden als Berlijn, Amsterdam en Londen spelen dat veel meer uit. We hebben nochtans de beste scholen van Europa, maar we doen er niets mee. Ik hoop dat dit met de oprichting van de Designregio Antwerpen kan veranderen.”
 
Waarom openen jullie een bureau in Hong Kong?
 
“Omdat we ambitieus zijn. Wij hebben de voorbije jaren een mooie groei gekend. En hoewel de markt voor ontwerpdiensten in België vooruit gaat, denken wij dat we op termijn ook naar het buitenland moeten om te kunnen blijven groeien. En omdat zo’n avontuur wel wat tijd vergt, starten we er nu al mee."
 
"Na onderzoek bleken de buurlanden niet echt interessant en hebben we gekozen voor Azië. China is nu de fabriek van de wereld en op designgebied staat daar veel te gebeuren. De broer van mijn vennoot Alexander Crolla woont in Hong Kong en heeft daar een eigen architectenbureau (L.E.A.D.), wat ons op weg hielp bij onze start. We gaan er niet voor de Chinese consument ontwerpen, maar wel voor Chinese bedrijven die eigen producten willen exporteren naar Europa."
 
"Ik zal er dit en volgend jaar een kwart van mijn werktijd doorbrengen. We zullen zien, maar de eerste resultaten overstijgen onze voorzichtige inschattingen.” 
 
Lees het volledige magazine over Antwerpse creatieve ondernemers

Uw verhaal in het volgende magazine? Gaat uw Antwerps bedrijf binnenkort internationaal? Heeft u tips voor de startende creatieveling? Laat het ons weten op creative@stad.antwerpen.be.

Deel deze pagina: