Timothy Helmer: Creatieve bruggenbouwer

Het online portfolioplatform Creative Network brengt freelancers en hun potentiële opdrachtgevers samen en bouwt zo een brug tussen vraag en aanbod. En met Let’s Talk Design zorgt initiatiefnemer Timothy Helmer ook live voor ontmoetingen in de creatieve sector.

Professioneel netwerk

Waarom bent u in 2007 met Creative Network gestart ?
Timothy Helmer: “Als freelance grafisch vormgever kwam ik regelmatig in contact met bureaus die maar over een zeer beperkte database met freelancers bleken te beschikken. Zeker als de vereiste competenties buiten hun eigen kennisveld vielen, vormde dat vaak een probleem. Aanvankelijk was Creative Network niet meer dan een blog, maar drie jaar geleden liet ik een nieuwe, duidelijker geprofileerde site bouwen.”
 
Aan freelancers vraagt u 10 euro lidgeld per maand, aan agentschappen 50 euro.
Timothy Helmer: “Klopt. De prijzen zijn gebaseerd op wat het platform kost aan onderhoud en ontwikkeling. Er komt ook een gratis luik met een beperktere toegang, maar dat gedeelte zal pas eind juni klaar zijn.”
 
Sommige creatieve netwerken, zoals creativeskills.be, zijn gratis.
Timothy Helmer: “Ik weet het, maar met Creative Network mik ik enkel op professionals. Je hebt een btw-nummer nodig om in te schrijven. Voor studenten en semiprofessionals bestaan voldoende alternatieven. Bureaus die op zoek gaan naar de juiste mensen, willen zich niet door een database met studenten worstelen. Bovendien is Creative Network ook een tool waarmee bureaus hun databank met freelancers kunnen beheren én is de site er ook voor freelancers onder elkaar. Niet zelden wil een freelancer een beroep doen op een andere freelancer met een andere specialisatie. Je kan in je portfolio andere freelancers taggen die mee aan je project gewerkt hebben. Een interessante feature!”
 
U bent ook freelancer. Gebruikt u het platform zelf om opdrachten te vinden?
Timothy Helmer: “Nee, ik zoek niet te veel extra werk als grafisch vormgever omdat ik zo veel mogelijk met Creative Network bezig wil zijn. Ik zou er graag een mix van portfoliosite Behance en netwerksite LinkedIn van maken. Bij de eerste site haal ik vooral visuele inspiratie, terwijl de laatste sterk is in professionele netwerken.”
 
Droom je ervan om Creative Network ooit aan zo’n grote speler te verkopen?
Timothy Helmer: “Ik denk niet dat zij daar onmiddellijk in geïnteresseerd zijn. Bovendien blijven dergelijke netwerken best onafhankelijk. Ik weet niet of het zo gunstig is dat Behance vorig jaar werd verkocht aan Adobe, die hebben al genoeg te zeggen in de grafische wereld.”
 

Vruchtbare kruisbestuivingen

Vorig jaar startte u met evenementen onder de naam Let’s Talk Design.
Timothy Helmer: “Ja. Ik werk al een tijdje samen met The Art Directors Club of New York, die ook in Europa voet aan de grond wil krijgen. Let’s talk Design is ontstaan nadat de directeur van The Art Directors Club me via Skype langs zijn neus weg voorstelde dat ik maar eens een kleinschalig evenementje moest organiseren in België en dat hij dan wel zou komen spreken. Toen ik het uiteindelijk voor de eerste keer organiseerde in De Winkelhaak in Antwerpen kwam er tot mijn grote verbazing meer dan 200 man op af, terwijl ik hooguit op 50 deelnemers had gerekend. Met Let’s Talk Design wil ik ontwerpers in contact laten treden met mensen uit andere disciplines. Een grafisch vormgever komt niet dikwijls een architect of documentairemaker tegen, terwijl zulke ontmoetingen tot vruchtbare kruisbestuivingen kunnen leiden.”
 
Tracht u met de organisatie van Let’s Talk Design ook uw boterham te verdienen?
Timothy Helmer: “Nee, Let’s Talk Design hoeft enkel break even te draaien, ik zie het eerder als public relations voor Creative Network.
 
Krijgen leden van Creative Network straks korting op de evenementen van Let’s Talk Design?
Timothy Helmer: “Dat is voorlopig niet aan de orde, maar ik sluit niks uit. Ik probeer de prijs van Let’s Talk Design sowieso zo laag mogelijk te houden. Met een democratische prijs van €20 kan je een breder publiek aantrekken.
 

“Let’s Talk Design is verhelderend!”

Werner Van Reck van brandingbureau Act Agency is een gebruiker van Creative Network en een enthousiaste deelnemer aan Let’s Talk Design.
 
Maakt Act Agency vaak gebruik van Creative Network?
Werner Van Reck: “Ik maak gebruik van de netwerken die ik ken. Door de jaren heen bouw je natuurlijk zelf een netwerk op, maar af en toe ga je best op zoek naar nieuw bloed. En dan is Creative Network een goede bron. Via deze website leerde ik al freelancers kennen die achter de hoek wonen, maar waarvan ik nog nooit had gehoord. Act Agency vond via Creative Network al een animator, illustrator en fotograaf. Vooral de interviews met leden op Creative Network vind ik boeiend. Ze geven je een beeld van waar de freelancer in kwestie voor staat, waardoor je kan inschatten of je goed met die persoon zou kunnen samenwerken.”
 
Timothy Helmer, de man achter Creative Network, organiseert ook netwerkevenementen onder de naam Let’s Talk Design.
Werner Van Reck: “Ja, fantastisch! Je kan er lekker informeel praten met grote talenten uit diverse creatieve sectoren. Erg verhelderend! Bovendien vind ik het geweldig dat minimaal twee van de vier sprekers op Let’s Talk Design van eigen bodem zijn. Op die manier wordt onze eigen creatieve economie gestimuleerd. Precies daarom meen ik dat het initiatief de steun van een overheid of vakorganisatie verdient. Zo zou de stad Let’s Talk Design bijvoorbeeld een voordelige of gratis locatie kunnen aanbieden.”
 
 
Lees meer artikels in het Flipboard magazine voor creatieve ondernemers

Deel deze pagina: