Tips van Annelies Braeckman: Zo start u uw eigen kledinglijn

Een eigen kledingmerk, haalbaar of stof voor dagdromers? Annelies Braeckman deed haar meisjesdromen uitkomen met de opening van haar flagship store Frankly in de Aalmoezenierstraat. Vijf tips om je merk aan de euh... vrouw te brengen.

Ontwerpster Annelies Braeckman studeerde in 1996 af aan de Antwerps ModeAcademie. Ze werkte in opdracht van internationale merken en bekende ontwerpers zoals United Arrows, Dries Van Noten en Maison Martin Margiela. Met Frankly lanceerde ze haar eerste eigen lijn en flagship store. Zij heeft volgende tips voor u:

1. Doe ervaring op en leer mensen kennen

“Na mijn studie aan de modeacademie startte ik als freelance ontwerpster. Ik werkte voor Dries Van Noten en Martin Margiela. Modehuizen die je veel creatieve mogelijkheden geven want het mag allemaal wat duurder en extravaganter. Ondertussen tekende ik ook voor commerciële labels zoals Donaldson. Zo deed ik op vele vlakken ervaring op.
Door mijn freelance werk, legde ik jarenlang contacten met verschillende ateliers. Dat bleek ongelooflijk handig toen ik met Frankly begon. In de modewereld is het zoals overal: je moet de juiste mensen kennen.”

2. Begin een eigen collectie

“Al tijdens mijn studies ontwikkelde ik een eigen stijl, onder de vleugels van mentoren als Linda Loppa of Walter Van Beirendock. Door voor anderen te werken, leer je flexibel te zijn en je naar een merk te plooien. Zes jaar geleden stopte ik daarmee: het was tijd voor mijn eigen ding. Met Frankly volg ik een mooie middenweg tussen het exclusieve design van de grote modehuizen en het andere commerciëlere circuit. Ik houd mijn collectie bewust beperkt. Ik ontwerp enkel vrouwenkledij en houd het aanbod binnen de perken. Je moet bijvoorbeeld geen twintig verschillende sjaals in de rekken leggen.”

3. Ga de baan op

“Dankzij mijn ervaring wist ik hoe je het beste samenwerkt met ateliers. Aan de andere kant had ik helemaal geen netwerk van winkels. Ik moest mijn kledij wel aan de man brengen, dus stapte ik de auto in en ging verkopen. Toon je collectie aan zoveel mogelijk winkels die je doelpubliek aanspreken. Dan krijg je héél directe feedback: soms keihard, maar je haalt er wel je voordeel uit. Die winkels kennen je uiteindelijke klant zeer goed.
Beperk je niet tot België, maar ga ook op pad naar Frankrijk, Nederland of Duitsland. Frankly doet het vooral goed bij onze noorderburen. Zij houden van een strak design. Wallonië leunt bijvoorbeeld meer aan bij de Franse stijl, die meer franjes bevat.”

4. Open een flagship store

“Op zes jaar tijd, wist ik heel wat winkels van mijn ontwerpen te overtuigen. 'Tijd voor een eigen winkel', denk je dan. De eerste test waren de pop-up stores in Antwerpen. Daaruit bleek ik – zonder het te weten – al enkele grote fans te hebben. Dan weet je dat je goed zit. In een van die locaties heb ik nu mijn permanente flagship store, aan de Aalmoezenierstraat. De renovatie verliep vlot. Nu heb ik mijn aanvraag voor een subsidie ingediend. Als die goedgekeurd wordt, zou dat een ferme ruggesteun zijn."
 
Mijn marketing? Dat is vooral mond-tot-mondreclame, maar ik probeer me ook digitaal te tonen. Ik denk momenteel aan een eigen webshop, stuur mijn klanten regelmatig een nieuwsbrief en ik houd de media op de hoogte met persberichten. Dat werkt. Onlangs stond ik – zonder het te weten – vermeld in De Standaard als een beloftevolle winkel.”

5. Perfectioneer voortdurend

“Frankly blijft elke dag een uitdaging. Momenteel werk ik aan mijn productieproces. Daar heb ik nog weinig ervaring mee en je wil natuurlijk niet te veel kleren laten maken. Gelukkig leer ik elk seizoen bij.”
 
 
 
Plannen om je eigen modelijn op te starten? Kijk eens op de website van het Flanders Fashion Institute (FFI).
 

Deel deze pagina: