Van creatief idee naar bruikbaar product: Decolabs

Volop bezig met de inrichting van je woonkamer of werkruimte? Danzij de app van Decolabs doe je dat eerst virtueel. Niet op papier, maar heel realistisch in de ruimte die je wil herinrichten.  Twee jaar geleden was het nog een 'idee' van ondernemer Nicolas Verellen, vandaag doen grote designmerken er hun voordeel mee.

Creativiteit kent geen grenzen. Lang geleden emigreerde de familie van Gabriela Aguirrezabal van Baskenland naar Mexico stad. De Mexicaanse trok op haar beurt naar Delft waar ze Strategic Product Design studeerde. Vandaag werkt ze twee jaar voor het Antwerpse Decolabs, een IT-bedrijf dat zich specialiseert in de digitale visualisatie van leefruimtes en binnenhuisinrichting.

Verder durven gaan

Lijkt IT en interieur een bizarre combinatie? Gabriela kijkt vreemd op van de vraag, haalt haar iPad boven en introduceert ons met plezier in de wereld van 'useable IT'. We staan op het terras van Coffeelabs - aan de achterkant van het gebouw van Telenet Idealabs. Gabriela schuift een stoel opzij en fotografeert de lege, vrijgekomen plek. “Welke stoel uit de app zou je hier graag zien staan?”, vraagt ze uitdagend. Onze voorkeur gaat naar een designmodel van Vitra. Gabriela kalibreert de stoel met de foto, en twee klikken later staat de virtuele stoel op het terras. Alsof je er zo op kan gaat zitten. 
 
Indrukwekkend? Al meerdere bedrijven ontwikkelden een gelijkaardige app, maar die van Decolabs gaat een stuk verder. Gabriela installeert dezelfde stoel in videomodus. We volgen het scherm terwijl ze rondloopt. De 3D-stoel blijft netjes op zijn plaats staan, terwijl de app de schaal automatisch aanpast. Zo installeer je met Decolabs meerdere meubels tegelijk. Daarmee neemt deze toepassing een straat voorsprong op de concurrentie.

Een troef voor elke producent

In ons enthousiasme willen we meteen weten waar we de app kunnen aanschaffen, maar Gabriela moet ons teleurstellen. “Toen Nicolas Verellen twee jaar geleden met het idee kwam aanlopen, dachten we vooral om business to consumer te werken. Daar zijn we van afgestapt. Als ondernemer moet je flexibel zijn, zeker als je start." Dat weet Nicolas als geen ander. Met Idealabs – het huidige Telenet Idealabs – coacht hij ook startende ondernemers. Hij weet dus waarover hij praat.
 
Gabriella: "Vandaag kiezen we voor een aanpak business to business. Wie weet starten we ooit een webshop, waar we de meubels van verschillende producenten aanbieden. Momenteel werkt het andersom. Ik contacteer de producenten en stel ze onze app voor. Het is aan hen om te beslissen of ze hem aankopen. Onze app is voor hen een enorme troef. Klanten bekijken thuis de meubelstukken, en beslissen of die in hun interieur passen. Zijn de nieuwe zetels in harmonie met het huis, of vloeken ze er juist mee? En passen ze ook letterlijk? Niets zo vervelend om een meubel mee naar huis te nemen, en te merken dat je afmetingen verkeerd blijken. Met onze app kan de klant achteraf nog altijd naar de winkel van een producent gaan, om de tafel al eens te voelen of de nieuwe zetel uit te proberen."

Meerwaarde creëren

De producenten hebben Decolabs ontdekt en zien er toekomst in. Jonge generaties organiseren hun grote aankopen anders. Vroeger stapte je naar een winkel en vroeg je daar informatie. Gabriella: "Een zoektocht naar producten begint steeds vaker digitaal. Webshops floreren, maar ze zijn nog te vaak van een bedenkelijke kwaliteit. Een webshop van een gevestigd merk lost dat probleem op. Wie onze app daarin verwerkt, biedt zijn klanten een belangrijke opstap naar een aankoopbeslissing." 

Decolabs Video Introduction from decolabs on Vimeo.

Deel deze pagina: