Vijf ondernemers vertellen over hun de Nieuwe Natie-avontuur

Een pop-up als opstapje naar een succesvolle zaak? Al heel wat handelaars deden het u voor tijdens de Nieuwe Natie van stad Antwerpen. Niet alleen startende ondernemers zetten er hun eerste stapjes, ook ervaren ondernemers leerden er bij. Vijf ondernemers vertellen over hun pop-upavontuur.

Handig voor businessplan

Valentine Colans, Sincerely Valentine: “Enkele maanden na de start van onze webshop met kleding, accessoires en decoratie openden we een pop-up in de Nieuwe Natie. Op korte tijd leerden we veel bij over het ondernemerschap. We kunnen nu ook veel beter het aantal bezoekers, de kosten en de omzet inschatten voor het businessplan van onze ‘echte’ winkel. En ook de tips die we van de etalagecoach kregen over winkelinrichting, koopdrempels en productpresentatie gaan we daar zeker gebruiken.”

Lancering nieuw creaties

Anouk Taeymans, byANOUK en #BITCHPLEASE: “Een pop-up leek me de perfecte kans om mijn interieurcreaties aan het grote publiek te tonen en feedback te krijgen van mijn klanten. Ook de sweaters - die een vriendin en ik samen ontwierpen en die we last-minute in de pop-up hingen - gingen vlotter dan verwacht over de toonbank. Ondertussen zitten we al aan de vierde collectie! Zonder de visibiliteit en het succes van onze pop-up in de Nieuwe Natie was die droom niet uitgekomen.”

Dichter bij klanten

Nadine Van Gulik, Les Etoiles: “Eigenlijk is een winkel voor onze natuurlijke geurkaarsen en geurstokjes niet onze prioriteit. We focussen vooral op homeparties waarop we de klant veel info kunnen geven. Ons productgamma is trouwens ook (nog) niet groot genoeg voor een hele winkel. Maar deze pop-up bood wel de perfecte kans om dichter bij onze klanten te komen. Vandaag zien we nog steeds trouwe klanten van toen terug.”

Productinformatie op maat

Peter De Rycke, Migino: “In mijn pop-up verkocht ik mijn zelfgemaakte noten- en zadenoliën niet meer aan professionele koks zoals ik al jaren doe, maar aan hobbykoks en huisvrouwen. Ik merkte dat ze meer nood aan gebruiksaanwijzingen en productinformatie hadden. Die ervaring hielp me toen ik na mijn Nieuwe Natie-ervaring een webshop lanceerde, waarin ik mijn nieuwe klanten dus gedetailleerder verder help.”

B2B proeft van B2C

Wim Gyselen, Belle d’Avalane: “We leveren onze gevriesdroogde bloemen al jaren bij groothandels en exporteren ze tot ver buiten Europa. Maar in de pop-up konden we ons eens in de kleinhandel verdiepen en kennismaken met een nieuw publiek. We leerden onze producten anders te verkopen en hun nieuwe prijs te bepalen. Die kennis namen we mee naar een eigen winkel in de Nationalestraat.”

Sectoren: 
Deel deze pagina: