Strategisch detailhandelsbeleid

© Davy Van Laere

Antwerpen is een fantastische winkelstad. Dat is te danken aan de vele kwaliteitszaken die onze stad telt. Door in te spelen op zes speerpunten, krijgen alle handelaars meer ruimte om te ondernemen.

Winkelkernen sterk en aantrekkelijk maken

Antwerpen definieert 19 kernwinkelgebieden. Elk van deze winkelkernen heeft eigen behoeften en heeft dan ook een specifieke aanpak nodig. Op basis van het strategisch belang van het winkelgebied, geeft de stad extra ondersteuning aan 11 van deze kernwinkelgebieden. Elk district heeft er zo minstens één. 

In deze kernwinkelgebieden zorgen de centrummanagers via persoonlijk contact voor een goeie dialoog met de handelaars.

Winkelaanbod uitbreiden en leegstand tegengaan

De stad werkt in de kernwinkelgebieden aan een optimaal aanbod. Waar zijn extra winkels wenselijk en haalbaar? Welke grootschalige detailhandel mist Antwerpen?  De Locatiemanager zoekt samen met de ondernemer naar een geschikte locatie.

Met pop-up shops geeft de stad nieuwe, jonge ondernemers de kans leegstaande winkelruimtes uit te proberen. Een toelage bij renovatie en leegstandtaks richt zich meer tot de vastgoedsector en eigenaars.

Investeren in vernieuwing van winkelpanden en –buurten

Bij verfraaiingswerken kunnen ondernemers een renovatietoelage aanvragen. Deze toelage geldt binnenkort ook voor werken aan de veiligheid en toegankelijkheid van het pand. Kwaliteitszaken worden aangetrokken en malafide handelaars zullen uit het straatbeeld geweerd.

Bij heraanleg houdt de stad rekening met de commerciële noden van de ondernemers. In een nieuwe communicatie Minder-Hinder worden alle partijen betrokken.

Winkelgebieden beter bereikbaar maken

Winkelgebieden moeten bereikbaar zijn. Voor elk kernwinkelgebied worden voldoende parkeerplaatsen voorzien, indien nodig verbonden via het openbaar vervoer. Maar ook zal de stad de belevering van winkels verbeteren.

Winkelen in Antwerpen promoten

De stad onderzoekt welke troeven Antwerpen kan uitspelen om zich als dé shoppingstad van Vlaanderen te promoten. Flexibele openingsuren zijn daar een voorbeeld van. Daarnaast zullen buurtwinkels verder gepromoot worden met acties zoals “De Gouden Glimlach” en aangemoedigd worden om hun troeven meer en meer online uit te spelen.

Samenwerken met alle betrokken partners

Belangrijke partners om dit beleid te realiseren zijn de adviesraad Detailhandel en Horeca en de handelaarsverenigingen, investeerders en ondernemers. De districten staan dichter bij de lokale handelaar en kunnen zowel de belangen van de handelaar als deze van de stad vertegenwoordigen.

Delen

Sectoren