Doel

Digitale innovaties generen een grote hoeveelheid aan data. Vaak blijven deze gegevens onbenut, terwijl ze nieuwe inzichten kunnen opleveren voor onze stad en voor jou als ondernemer. Door relevante data te verzamelen en te verwerken, kan jij je inzichten verbeteren en kan je gerichter en sneller anticiperen op de consument van morgen.

Stad Antwerpen gaat actief op zoek naar gebruiksvriendelijke en veilige oplossingen die:

  • ruwe data registreren,
  • de toestroom aan gegevens monitoren,
  • alle verzamelde data interpreteren,
  • de verzameling aan gegevens uitwisselen met jou als handelaar of horecaondernemer, via een efficiënt ondernemersdashboard.

Bovendien zorgen we voor praktijkgerichte coaching: zo leer je al deze data optimaal te benutten. Op deze manier creëren we samen impact op jouw onderneming.

Online vragenlijst

Voor het project Datagestuurde Winkelgebieden willen we jouw standpunten en behoeftes zo goed mogelijk inschatten. Daarvoor stelde Thomas More Hogeschool een doelgerichte vragenlijst op. Dankzij jouw input kennen we de nood aan data-analyse die als basis zal dienen voor het verdere verloop van dit project.

De vragenlijst invullen duurt slechts tien minuten en doe je via deze link.

Werk mee aan het project

Wil je actief betrokken worden in de uitwerking van dit project? Neem dan zeker deel aan ons co-creatietraject. Tijdens drie workshops geven collega-ondernemers je een unieke inkijk in de toepassingen van datagedreven ondernemen. Je leert er hoe data te gebruiken om met meer inzicht te ondernemen. Elke handelaar en horecaondernemer in het toeristische centrum krijgt de kans om deel te nemen aan dit co-creatietraject.

Data

We bieden drie online workshops aan: de keuze is vrij om slechts één of meerdere sessies te volgen.

  • Workshop 1: woensdag 2 juni van 9 tot 10.30u
  • Workshop 2: dinsdag 15 juni van 14 tot 15.30u
  • Workshop 3: dinsdag 29 juni van 15.30 tot 17u

Inschrijven voor deze gratis workshops doe je via deze link.

Begeleiding

De workshops worden geleid door Marijke Brants, onderzoeker bij de Thomas More Hogeschool. Zij is experte in digitale innovatie in retail en horeca. Experten van stad Antwerpen die dagelijks werken met de lokale winkelgebieden assisteren haar bij de begeleiding.

    Inhoud

    In deze werkgroepen nemen ondernemers deel uit Antwerpen, Mechelen, Leuven en Roeselare. Het uiteindelijke doel is om een betrouwbaar en veilig online ondernemersdashboard te ontwikkelen dat veranderende trends in horeca- en winkelbeleving helder weergeeft. Zo neem je als ondernemer efficiëntere beslissingen.

    Tijdens de workshops bekijken we onder meer:

    • een analyse van de ingevulde vragenlijsten
    • praktijkvoorbeelden van bestaande datagestuurde winkelgebieden
    • getuigenissen van overtuigde ondernemers over de meerwaarde van datagestuurd ondernemen
    • hoe klantendata je onderneming sterker kan maken
    • hoe historische data tot solide prognoses rond commerciële beslissingen kan leiden
    • hoe stad Antwerpen haar rol als voortrekker opneemt.

    Praktisch

    Het project Datagestuurde Winkelgebieden start in 2021 en duurt twee jaar. Dankzij jouw antwoorden op de online vragenlijst kennen we jouw noden en wensen: op basis daarvan rollen we het project verder uit. Het project leidt tot een interactief platform, waar je de verzamelde gegevens veilig en discreet kan raadplegen en uitwisselen.

    Het project Datagestuurde Winkelgebieden is een samenwerking van stad Mechelen samen met stad Antwerpen, stad Leuven, stad Roeselare en Thomas More Hogeschool en krijgt steun van Provincie Antwerpen en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO).

    Meer informatie

    detailhandel.horeca@antwerpen.be
    Dirk Ketele – T 0485 48 25 75

    Deel deze pagina: