Huur een chalet op de kerstmarkt

De Antwerpse kerstmarkt is het toppunt van warmte tijdens de donkere wintermaanden. Met haar gezellige terrassen, heerlijke hapjes, hartverwarmende drankjes en de mooiste kerstartikelen overtuigde de kerstmarkt vorig jaar meer dan 1 miljoen bezoekers.

Bent u ondernemer, creatieveling, vzw of ngo? Dan kan u zich vanaf vrijdag 24 mei inschrijven voor de kerstmarkt in Antwerpen en zo deel uitmaken van deze winterse magie.

 

English | Français | Deutsch

---------------------------------------

Data en openingsuren van de kerstmarkt 2019-2020

De kerstmarkt start op zaterdag 7 december 2019 en eindigt op zondag 5 januari 2020.

Op 7 december 2019 start Winter in Antwerpen opnieuw met een groot openingsfeest. Alle chalets en attracties gaan die dag open om 12.00 uur.

Openingsuren:

Gezien het succes van vorig jaar en de feedback van de standhouders en bezoekers hebben wij de openingsuren licht aangepast:

Zondag – maandag – dinsdag – woensdag - donderdag 12.00 uur tot 22.00 uur
Vrijdag - zaterdag 12.00 uur tot 00.00 uur
24 december, 31 december, 1 januari en 5 januari 12.00 uur tot 18.00 uur 

Nieuw: Standhouders (enkel koopwaar) kunnen zelf beslissen om iets vroeger te sluiten bij bijvoorbeeld noodweer of te weinig bezoekers. Van zondag tot en met donderdag kan het sluitingsuur vervoegen vanaf 21u. Op vrijdag en zaterdag kan dit vanaf 22u. Denk hierbij zeker na over de bezoeker die toch aanwezig is, de kerstbeleving blijft het fijnst als er veel te zien is.

Wat kan u verkopen per chalet?

Een overzicht per locatie:

    Consumptie

    • De toewijzing van deze chalets gebeurt via een openbare elektronische bieding.  Dit verloopt in een aantal stappen:
      • U komt naar het infomoment (niet verplicht). Tijdens dit infomoment kan u hulp krijgen zodat u goed voorbereid bent op deze bieding. Dit infomoment is op maandag 3 juni om 16u in Den Bell, Francis Wellesplein 1, 2018 Antwerpen. Inschrijven is niet verplicht.  Een seintje als u komt mag: winterinantwerpen@visitantwerpen.be
      • Er is ook een proefbieding op dinsdag 25 juni om 9u, zo bent u zeker dat het bieden werkt vanop uw pc (niet verplicht).
      • Op dinsdag 2 juli om 17u is dan de werkelijke bieding.
    • De consumptiechalets met drank en voeding staan in het groen aangeduid op het grondplan Grote Markt, Suikerrui en Steenplein en grondplan Groenplaats.
      Het belevingsveld op het Steenplein wordt ingevuld met foodbeleving , uitgebaat door de concessiehouder van de winterbar.
    • Lees het gebruikersreglement met inschrijving- en exploitatievoorwaarden voordat u een aanvraag indient. Het gebruikersreglement bevat belangrijke informatie over de inschrijvingsprocedure, toewijzing van de chalets, vergunningsvoorwaarden, decoratie regels, het gebruik en veiligheidsvoorschriften van gas en elektriciteit en het verwerken van afval.

     

    • Inschrijven voor de categorie consumptie was mogelijk van 24 mei 2019 tot en met 14 juni 2019 en is ondertussen afgesloten. U kan zich op de mailinglijst inschrijven zodat u er volgend jaar wel op tijd bij bent. Dit kan door een email te sturen naar winterinantwerpen@visitantwerpen.be.

    Naast het gebruikelijke aanbod, zijn er dit jaar zes verrassend nieuwe categorieën:

    • Koude zoete bereidingen zoals cupcakes, koffiekoeken, donuts, pretzels, kleingebak; dit mag met een oven om af te bakken.
    • Fish + chips.   De chalet met aardappelbereiding op dit plein mag dan geen frietjes verkopen.
    • Vegan en/of vegetarisch: zodat alle foodgroepen aan bod komen op onze kerstmarkt.
    • Noedelsoep, ramen, pho:  soep met iets extra.
    • Pulled & grilled meat + bier: pulled pork of een lekker gegrild stukje vlees in combinatie met een frisse pint.
    • Warme zoute snacks  zoals onion rings, bitterballen, worstenbroden, chicken wings,  cervela, kaasballetjes, met uitzondering van hamburgers, worst, hotdog aangezien deze al onder de categorie ‘vleesbereidingen’ vallen

    Koopwaar

    • Lees het gebruikersreglement met inschrijving- en exploitatievoorwaarden voordat u een aanvraag indient. Het gebruikersreglement bevat belangrijke info over de inschrijvingsprocedure, toewijzing van de chalets, vergunningsvoorwaarden, decoratieregels, gebruik en veiligheidsvoorschriften van gas en elektriciteit en verwerken van afval.

    Een jury beoordeelt uw aanvraag op basis van volgende criteria:

      • Aanbod kerst- en geschenkartikelen (30 punten): motiveer waarom uw product op de kerstmarkt thuishoort. De jury geeft de voorkeur aan artikelen die passen in de sfeer van de eindejaarsperiode en die niet op een gewone markt verkocht worden. Voorbeelden hiervan zijn ambachtelijke, artisanale producten, kaarsen, kerstkaarten, feestdecoratie, kunstartikelen, educatief speelgoed, interieurspulletjes en juwelen.
      • Originaliteit (25 punten): voeg beeldmateriaal of voorbeelden van uw producten bij de inschrijving. Voeg uitleg over uw producten toe aan uw motivatie. Originele en unieke producten zullen beter scoren dan veelvoorkomende producten.
      • Kwaliteit (15 punten): de jury scoort uw product op een schaal waarbij producten van een hoge kwaliteit die zeer geschikt zijn voor een kerstmarkt 15 punten krijgen en producten van zeer lage kwaliteit die niet geschikt zijn voor een kerstmarkt 0 punten.
      • Differentiatie in aanbod (20 punten): schrijft u als eerste in met juwelen? Dan  krijgt u 20 punten. De tweede krijgt 15 punten, de derde 10 punten en de vierde 5 punten. De vijfde kandidaat die dezelfde productsoort aanbiedt, krijgt geen punten meer. De jury stelt vooraf een lijst met productsoorten op om dit criterium te beoordelen.
      • Inrichting en presentatie chalet (10 punten)
      • Negatieve ervaringen van de afgelopen drie edities (inbreuk door u op het reglement of proces-verbaal) kunnen in mindering worden gebracht. Per gedocumenteerd feit kunnen 5 punten in mindering worden gebracht, met een maximum van 15 punten.  

    Na het beoordelen van de criteria voor alle kandidaten, stelt de jury een puntenrangschikking op. Bij een ex aequo speelt de volgorde in het aankomstregister een rol. De eerste kandidaat in de puntenrangschikking komt als eerste in aanmerking voor een vergunning. U moet minimaal 50 punten scoren om een vergunning te krijgen.

    Huurtarief van een chalet voor koopwaar

    Onderstaande prijzen zijn exclusief btw. Bijkomende kosten zoals voor een zijluik worden doorgerekend aan de standhouder. In deze prijzen is stroomverbruik inbegrepen. Daarnaast zorgt de stad voor algemene aankleding van de kerstmarkt, sfeermuziek en animatie.

    grootte vastgestelde prijs
    eigen chalet: 6 meter €  1.112,00
    kleine chalet: 3 meter
    handgemaakte goederen*
    €  1.900,00
    €  1.700,00
    grote chalet: 6 meter
    handgemaakte goederen*
    €  3.800,00
    €  3.600,00
    extra grote chalet: 9 meter
    handgemaakte goederen*
    €  5.700,00
    €  5.500,00

    *Denkt u tot de categorie handgemaakte producten te behoren, motiveer dan goed waarom in het opmerkingsveld ‘andere informatie die u belangrijk vindt om mee te geven’.

    • Inchrijven voor de categorie koopwaar was mogelijk van 24 mei 2019 tot en met 14 juni 2019 en is ondertussen afgesloten. U kan zich op de wachtlijst laten zetten, indien er annulaties zijn zullen wij u contacteren. U kan zich ook op de mailinglijst inschrijven zodat u er volgend jaar wel op tijd bij bent. Dit kan beide door een email te sturen naar winterinantwerpen@visitantwerpen.be.

    Moet u elk jaar opnieuw inschrijven?

    Voor een chalet met drank of voeding moet u elk jaar opnieuw inschrijven. De vergunning voor een chalet met koopwaar kan maximaal twee keer verlengd worden. Om in aanmerking te komen voor een verlenging moet u 70 punten behalen op de beoordeling van de jury die tijdens de kerstmarkt onaangekondigd langskomt.

    • U komt enkel in aanmerking voor een verlenging als u bij de volgende editie dezelfde producten aanbiedt.
    • U komt enkel in aanmerking voor een verlenging als u tijdig betaald hebt.
    • De jury controleert of de producten die u beschreef bij uw inschrijving overeenkomen met de effectief aangeboden producten (30 punten).
    • De jury zal nagaan of de kwaliteit van de aangeboden producten goed is (30 punten).
    • De jury beoordeelt de presentatie van de producten en de invulling van de chalet in de kerstsfeer (20 punten).
    • De jury gaat na of de standhouder de regels van de kerstmarkt opvolgt en vlot samenwerkt  (20 punten).

    Personen of bedrijven die in aanmerking komen voor een verlenging, krijgen een apart inschrijvingsformulier via email.

    Wekelijkse verhuur

    Om startende bedrijven de kans geven om deel te nemen aan de kerstmarkt, voorziet de stad een chalet voor wekelijkse verhuur. Startende bedrijven zijn beginnende ondernemingen die maximaal vier jaar oud zijn.

    De chalet wordt per week verhuurd aan een verlaagde deelnameprijs. In deze chalet kunnen enkel koopwaarproducten verkocht worden, dus geen consumptie ter plaatse.

    • De huurprijs bedraagt 350 euro per week (excl. btw) voor een wekelijkse chalet met daarin 1 tafel, 2 stoelen, basisverlichting, een verwarmingstoestel en een stroombegrenzer met stopcontacten.
    • De huurtermijn is één week, steeds inclusief een weekend.
       

    Week 1

    7/12 t.e.m. 14/12

    Week 2

    15/12 t.e.m. 21/12

    Week 3

    22/12 t.e.m. 28/12

    Week 4

    29/12 t.e.m. 5/01

    Na het verstrijken van de inschrijvingsdatum zal een jury oordelen over de inschrijvingen op basis van een aantal criteria. Aan deze criteria worden punten verbonden. De criteria worden jaarlijks vastgelegd door het college en verduidelijkt op het inschrijvingsformulier. Na het beoordelen van de criteria voor alle kandidaten, stelt de jury een puntenrangschikking op. Bij een ex aequo speelt de volgorde in het aankomstregister een rol. De eerste kandidaat in de puntenrangschikking komt als eerste in aanmerking voor een vergunning.

    Een jury beoordeelt uw aanvraag op basis van volgende criteria:

      • Aanbod kerst- en geschenkartikelen (30 punten):
      • Originaliteit (25 punten):
      • Kwaliteit (15 punten):
      • Differentiatie in aanbod (20 punten):
      • Inrichting en presentatie chalet (10 punten)
         
    • Inschrijven voor de categorie wekelijkse verhuur was mogelijk van 24 mei 2019 tot en met 14 juni 2019 en is ondertussen afgesloten. U kan zich op de wachtlijst laten zetten, indien er annulaties zijn zullen wij u contacteren. U kan zich ook op de mailinglijst inschrijven zodat u er volgend jaar wel op tijd bij bent. Dit kan beide door een email te sturen naar winterinantwerpen@visitantwerpen.be.

    Goede-doelenchalet

    Dit jaar willen we een frisse wind laten waaien door de goede-doelenchalet.  We hebben de oude formule onder de loep genomen en willen deze graag optimaliseren.  Hoe we dit best doen zijn we nog aan het bekijken.  Voorlopig kan je dus niet inschrijven voor deze chalet.  Wil je graag op de hoogte blijven, stuur dan een email naar winterinantwerpen@visitantwerpen.be zo krijg je een bericht als alles klaar is.

    Algemene voorwaarden en reglement

    Gebruikersreglement

    Wij hebben het reglement niet aangepast. Wij verwachten dat iedereen het document goed naleest.

    Waarborg

    grootte waarborg
    eigen chalet: 6 meter €    500,00
    kleine chalet: 3 meter €    500,00
    grote chalet: 6 meter € 1.000,00
    extra grote chalet: 9 meter € 1.200,00
    wekelijkse verhuur €    200,00

    Afmetingen van een chalet

    De stad zorgt voor mooie houten chalets die u kan huren. Een chalet van 6 of 9 meter bestaat uit een koppeling van één of meer standaardchalets zonder tussenwanden. Bekijk de afmetingen van een standaardchalet van 3 meter.

    Hoeveel stroom mag u gebruiken?

    Stad Antwerpen voorziet in elektriciteit voor elke chalet.

    • Voor koopwaar is het stroomverbruik beperkt tot 3600 Watt per standplaats van 3 meter (monofase, 16A – 220V).
    • Voor eet- en drankchalets is er 1 aansluiting van 10000 Watt (driefasig, 16A - 220V).

    Elke chalet heeft een stroombegrenzer waardoor u het maximaal verbruik niet kan overschrijden. Bij overschrijding van het maximale verbruik zal de stroom in uw chalet wegvallen.

    Het verwarmen van de chalet kan uitsluitend elektrisch gebeuren. In de chalets die de stad Antwerpen voorziet, zullen ook door de stad Antwerpen verwarmingstoestellen geplaatst worden. De standhouder mag geen terrasverwarmer(s) (op gas), vuurkorven of kaarsen zelf plaatsen in/aan/buiten de chalet.

    Mag u gas gebruiken?

    Gas kan enkel gebruikt worden voor de bereiding van consumptie producten. Hierop zal een controle gebeuren. Deze bepalingen vindt u terug in het gebruikersreglement.

    Aandacht voor alcoholmatiging en bevordering van een gezonde levensstijl

    Tijdens de kerstmarkt wil stad Antwerpen verhoogd aandacht schenken aan alcoholmatiging en bevordering van een gezonde levensstijl. Daarom zet de stad in samenwerking met alle bevoegde diensten tijdens de kerstmarkt in op de naleving van de geldende alcoholwetgeving. We hebben hierbij specifieke aandacht voor het respecteren van de leeftijdsgrenzen met betrekking tot het verkopen, schenken en aanbieden van alcoholische dranken. Daarnaast voorziet de stad op 3 pleinen een chalet met niet-alcoholische dranken en is er ook een soepbar en een veggiestand.

    Van u als potentiële standhouder verwachten wij het engagement dat u zich houdt aan de geldende alcoholwetgeving. Stad Antwerpen neemt de nodige maatregelen om over deze specifieke aandachtspunten met bezoekers van de kerstmarkt te communiceren.

    Decoratie

    De stad Antwerpen zorgt voor de algemene aankleding van de kerstmarkt alsook de decoratie aan de buitenkant van de chalet. De uitbater versiert de binnenkant van de chalet in de sfeer van kerst. De door de stad aangebrachte decoratie en verlichting aan de chalet moet ten allen tijde zichtbaar blijven en er mogen geen veranderingen aangebracht worden.

    Het is de standhouder verboden om aan de buitenkant of aan de verkoopluiken van de chalet commerciële publiciteit of reclame te maken. Lichtbakken, baches, reclamepanelen of publiciteitsborden, … zijn verboden. Het is iedere standhouder wel toegestaan om aan de verkoopzijde van de chalet (uitgezonderd op het verkoopluik zelf) twee prijslijsten van maximum A2 formaat te hangen maar zonder publiciteit of reclame. Op deze prijslijst worden alle producten met bijhorende prijs vermeld.

    Alle voorziene decoratie in de chalet moet een kerstgevoel uitstralen. De prijslijsten moeten duidelijk leesbaar zijn en in eenzelfde stijl. De prijslijsten en decoratie moeten, voor dat ze in druk gaan, eerst voorgelegd en gevalideerd worden op vlak van inhoud, afmetingen en tone of voice door de stad Antwerpen zodanig dat de ze bij opening conform zijn met de afspraken.

    Niet-toegelaten decoratie, communicatie of installaties zullen onmiddellijk verwijderd worden door de stadsdiensten op kosten van de standhouder. Uiteraard moet alle decoratie voldoen aan de brandveiligheidsnormen.

    Deze bepalingen vindt u terug in artikel 34 van het gebruikersreglement van de kerstmarkt.

    Parkeergelegenheid

    De stad zal een maandabonnement aanbieden in een parkeergarage in de buurt van de kerstmarkt. Dit wil zeggen dat de standhouders aan een voordelig tarief een parkeerplaats kunnen huren. Een maandkaart is niet verplicht en de standhouders hebben de vrije keuze om al dan niet hiervan gebruik te maken. De standhouders worden hiervan tijdig op de hoogte gebracht.

    Documenten

    Delen

    Thema's