Wat?

De Antwerpse creatieve scène is uitzonderlijk rijk. Sinds de bekende Antwerpse Zes staat mode synoniem met Antwerpen. Ook alle andere kerncreatieve sectoren zijn sterk vertegenwoordigd en onderling verbonden: design, ICT en nieuwe media, muziek, audiovisueel, reclame en communicatie, print media, architectuur en de culturele industrie.

In 2011 telde de stad al zo’n 8000 creatieve ondernemingen. Vandaag zijn dat er net geen 9000. Samen zijn ze goed voor meer dan 18.000 jobs. Tot één op de zes Antwerpse ondernemingen is actief in de creatieve sectoren.

Waar?

Creatieve ondernemers voelen zich thuis in Antwerpen, en vooral in de binnenstad. Bijna twee derde van de creatieve bedrijvigheid speelt zich af in het gebied tussen de Ring, het Eilandje en de Schelde. Antwerpen heeft geen specifieke creatieve wijken; de hele binnenstad is één groot ‘creatief district’ waar zowat overal creatieve ondernemingen, uit alle disciplines, gevestigd zijn.

Een paar plekken in de stad zijn dan weer echte creatieve hotspots. Rond de Leopold De Waelplaats en de Gedempte Zuiderdokken zijn een groot aantal ondernemingen uit de reclame, communicatie, ICT en nieuwe media gevestigd. Rond de Nationalestraat is de mode- en juweelsector sterk vertegenwoordigd; in de wijk Zurenborg zijn vooral de culturele sector en gedrukte media sterk vertegenwoordigd. Veel design- en architectuurbureaus kiezen dan weer voor de omgeving van de Academie, aan de Mutsaardstraat.

Waarom investeren in creatieve economie?
  • Creatieve bedrijven hebben het potentieel om snel te groeien. Ook de sector zelf groeit sterk.
  • Startende en groeiende bedrijven in de creatieve sectoren zijn sterk in innovatie en zetten met beperkte investeringen grote stappen vooruit.
  • De creatieve economie is verweven met allerlei sectoren en bedrijfstakken en kent een potentieel mondiale afzetmarkt.
  • Terwijl de opstart en initiële groei sterk lokaal verankerd zijn, lonkt in alle creatieve sectoren de expansie naar het buitenland.
Deel deze pagina: