5 concrete actiedomeinen in het nieuwe Modeplan van Antwerpen

5 actiedomeinen die de Antwerpse modesector een nieuw elan zullen geven | copyright Ronald Stoops

De stad Antwerpen greep Fashion Talks 2021 aan om haar nieuwe modevisie toe te lichten aan de mode-industrie. Geen beter moment om de 5 actiedomeinen die de Antwerpse modesector een nieuw elan zullen geven, concreet te maken. Fashion Talks is immers hét verzamelen van nationale en internationale professionals om elkaars business in de mode-industrie te inspireren met nieuwe inzichten, nieuwe perspectieven en nieuwe contacten.

Nieuwe modevisie “Wie mode zegt, zegt Antwerpen”

Aan het nieuwe modeplan ging een grondige analyse vooraf. Die toonde de sterkte van Antwerpen als modestad, maar legde ook de zwakke punten bloot. Daarom lanceert de stad een nieuwe modevisie, met een blik op 2030 omdat de modesector er dan radicaal anders zal uitzien. Internationaal is die verandering reeds volop bezig en Antwerpen had een duidelijke visie nodig om deel uit te maken van deze beweging.

Duurzaamheid wint steeds meer aan belang en stimuleert lokaal produceren. Het koppelen van next-generation materialen met verschillende technologieën of producten komt in een stroomversnelling. De fysieke modeweken worden vervangen door digitale platformen en retailconcepten. Business modellen worden op zijn kop gezet en de nood aan technologisch geschoolde profielen groeit. En last but not least; consumenten vragen meer beleving in een multichannel aanpak.

MODEVISIE “WIE MODE ZEGT, ZEGT ANTWERPEN”

Modeplan 2022 - 2025 met vijf actiedomeinen

Uit de visie volgde een strategische modeplan. Daarin staat met welke acties de stad wil behouden waar ze sterk staat, maar vooral wil versterken waar ze grote groei-opportuniteiten ziet. Daarom stelde ze dit plan op met 5 concrete actiedomeinen tegen 2025:

  1. Versterking van de ankers, de Academie en het MoMu
  2. Opleiding voor talent in de mode-industrie
  3. Creativiteit koppelen aan ondernemerschap in mode
  4. Modebeleving in Antwerpen
  5. Marketing van het merk Antwerpse mode

Met dit modeplan wil de stad de modesector in Antwerpen nieuwe vleugels geven en zet ze duurzame lijnen uit met als horizon 2030. De stad wil de concrete acties die in het modeplan voorgesteld worden, voor 2025 opstarten en realiseren.

BEKIJK DE PRESENTATIE OP FASHION TALKS 2021

Toelage voor innovatie in mode

Eén van de eerste acties was de oproep van de stad om innovatieve oplossingen in te dienen. Om geselecteerd te worden, moeten deze projecten vernieuwing teweegbrengen in de sector en de eigen onderneming doen groeien of internationaliseren. Waarmee ze gelijk aantonen dat onze stad aantrekkelijk is om in te ondernemen. Mutani, COSH! en Polygonal werden geselecteerd en ontvingen elk 50.000 euro om hun vernieuwend project te realiseren.

ABONNEER JE OP DE NIEUWSBRIEF. DAAR LEES JE DE LANCERING VAN NIEUWE CALLS

Toelage voor matchmakingevents

Wil je mode-ondernemers begeleiden in hun groei? De stad wil daarbij helpen en biedt een toelage aan voor de van matchmaking events, waar ondernemers bedrijven of organisaties kunnen ontmoeten die ondersteuning bieden bij het vinden van kapitaal, talent of businesswerking begeleiden.

ABONNEER JE OP DE NIEUWSBRIEF. DAAR LEES JE DE LANCERING VAN NIEUWE CALLS

Toelage voor projecten die het imago van Antwerpen bevestigen

Heb je een creatief of innovatief project dat de (inter)nationale positionering van onze stad bevestigt of versterkt? Met het stadsmarketingfonds voorziet de stad een budget om zulke initiatieven te ondersteunen.

Elk project dat het merk Antwerpen ondersteunt, kan in aanmerking komen.

CHECK OF JE PROJECT IN AANMERKING KOMT VOOR FINANCIELE STEUN 

 

Deel deze pagina: