‘Dressed by Antwerp’ campagne positioneert Antwerpse modesector

©Zeb Daemen

Antwerpen wordt internationaal erkend als vooruitstrevende modestad. Ideeën die hier geboren worden, verspreiden zich over de hele wereld. Om de invloed van de Antwerpse modesector internationaal nog meer in de kijker te zetten, lanceerde de stad op 8 februari de campagne ‘Dressed by Antwerp’. Tom Smith (Editors) en Elodie Ouedraogo (atlete) zijn de trotse gezichten.

Modeopleiding behoort tot de internationale top

Als sinds de Antwerpse Zes (Dries Van Noten, Ann Demeulemeester, Walter Van Beirendonck, Dirk Bikkembergs, Marina Yee en Dirk Van Saene) staat Antwerpen internationaal bekend als een toonaangevende modestad. De modeopleiding van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten is één van de meest invloedrijke modescholen ter wereld. Elk jaar levert ze studenten af van wereldniveau die vlot hun weg vinden naar sleutelposities bij grote modehuizen. Grote meerwaarde volgens Shuting Qiu, één van de ontwerpers van de kledingstukken uit de campagne, is dat “de Antwerpse mode-esthetiek uniek is, waardoor een Antwerpse modedesigner herkend wordt aan zijn of haar collectie.”

Naast deze artistieke opleiding aan de Koninklijke Academie biedt de Antwerp Management School nu ook een managementopleiding in de mode aan. De richting International Fashion Management werd in 2018 gelanceerd om - samen met opleidingen in Milaan en Sao Paolo - een nieuwe generatie modemanagers en -ondernemers op te leiden.

Hotspot voor ontwerpers en creatieve ondernemers

Ook gevestigde modeontwerpers en andere creatieven vinden in Antwerpen de ruimte om hun ideeën te ontwikkelen en (inter)nationaal te ondernemen, al dan niet met begeleiding van Flanders DC, de organisatie die creatieve ondernemers ondersteunt, promoot en verbindt. Shuting Qiu over de stad: “Antwerpen is door haar centrale ligging een uiterst geschikte uitvalsbasis. Je bent snel en makkelijk in contact met modesteden als Londen, New York en Parijs.”

Nick Haemels, ook ontwerper van de kledingstukken uit de campagne, vindt dat er in Antwerpen veel naar creatieve samenwerkingen wordt gezocht, over de sectoren heen.

Antwerp. Powered by Creatives. speelt daarin een belangrijke rol. Het is een platform dat creatieve ondernemers samenbrengt en waar ze via matchmakingevents in contact komen met ondernemers uit andere sectoren.

Meer weten over Antwerp. Powered by Creatives.? Ga naar de APBC website.

Grote aantrekkingskracht door de Antwerpse mode

De aanwezigheid van deze modecommunity en creatieve cluster maakt dat Antwerpen een favoriete retailbestemming is voor zowel bezoekers als retailers. Bezoekers appreciëren vooral de diversiteit en kwaliteit van het aanbod. Maar ook retailconcepten kiezen massaal voor Antwerpen omwille van haar unieke locatie in het hart van Europa en de aanwezigheid van aantrekkelijk vastgoed.

Geïnteresseerd in Antwerpen als retailbestemming? Mail naar invest@antwerpen.be.

Campagne is de aanloop naar modeshow 2019

De campagne ‘Dressed by Antwerp’ hangt vanaf februari uit op luchthavens en treinstations in België en Nederland. Maar ook in Antwerpen, in de Huidevetterstraat, hangt er nu al een gevelbrede banner. Passanten kunnen er Elodie bewonderen in een outfit van Shuting Qiu.  

In mei zal de modecampagne verder uitgerold worden in de stad zelf. Tom Smith, één van de gezichten van de campagne, is alvast tevreden over het resultaat: “Ik bewonder het dat Antwerpen haar modescene in de spotlight zet. Dat klopt bij het beeld dat ik van de stad heb. Er hangt hier immers een speciale vibe: minder evidente, avant-garde ideeën (…) worden hier omarmd.”

©Zeb Daemen

 

 

 

Deel deze pagina: