‘Melancholia’-diamant werd geslepen in Antwerpen

Tweelingdiamant, onbewerkt

De befaamde filmmaker Lars Von Trier heeft iets met diamanten. Hij wil voor elk van zijn films een diamant laten slijpen als interpretatie van de film. Voor ‘Melancholia’, uitgebracht in 2011, werkte hij samen met de Antwerpse diamantslijper Mike Akiki van Antwerp Cut. Ze concipieerden een unieke tweelingdiamant die op dit moment te bezichtigen is in het M HKA. Mike Akiki vertelt over het project en de kunstzinnigheid die erbij kwam kijken.

Mike Akiki: “De ‘Melancholia’-tentoonstelling in het M HKA is absoluut uniek omdat deze expo voor het eerst de link legt tussen cinema en diamant, en ze naar het museum brengt. Dat is nog nooit eerder gedaan en het was een eer om daarvoor samen te werken met een artiest als Lars Von Trier. Deze tentoonstelling stelt niet alleen diamant voor als kunst – wat op zich al uitzonderlijk is – maar ook een virtualreality-ervaring is. Toeschouwers kunnen letterlijk in de steen binnenstappen. De Melancholia-diamant is groot voor een diamant, maar is nog steeds niet groter dan een duimnagel. Bezoekers maken eerst de VR-ervaring door en verkennen de diamant tot op het moleculaire niveau. Voor het eerst krijgen mensen de kans om naar een diamant te kijken zoals ik dat doe.

‘Monument’ voor Melancholia

“Lars Von Trier liet deze diamant slijpen als interpretatie van zijn film ‘Melancholia’. Hij wil dat voor elk van zijn films laten doen. Die diamanten noemt hij ‘monumenten’. Prachtig vind ik dat. Mensen denken meestal over diamanten als objecten. Heel zeldzame, waardevolle objecten – maar het blijft een ‘ding’. Mijn doel met Antwerp Cut is om de diamant naar een nieuw niveau te tillen. Ik had eerder al eens een project met diamanten-als-kunst gedaan met de Antwerp Cut Collection. Dit was dus een mooie volgende stap voor mij.”

“De steen die we hebben gebruikt is een bijzonder zeldzame tweelingdiamant”

Ruw en gepolijst

“In de film ‘Melancholia’ crasht een meteoor op de aarde. Er is een fenomenaal beeld uit die film waarbij de meteoor in de atmosfeer knalt en je een prachtig golvend effect ziet. Dat is de sfeer die we met deze diamant wilden weergeven. De steen die we hebben gebruikt is een bijzonder zeldzaam voorbeeld van een tweelingdiamant die miljoenen jaren geleden gevormd is doordat twee stenen onder enorme druk tegen elkaar werden geduwd. De Melancholia-diamant heeft een ruwe en een gepolijste kant. Als je goed kijkt, zie je zelfs de golven als rimpels van de gepolijste kant over de ruwe kant lopen.”

Diamantbeeldhouwen

“Tijdens mijn samenwerking met Lars Von Trier moest ik alles loslaten wat ik ooit geleerd had over diamanten en me verplaatsen in wat hij voelde, om zo echt te absorberen wat hij wilde doen met deze diamant. Zodra ik de ruwe diamant gevonden had, heb ik een langzaam en zorgvuldig slijpproces in gang gezet, waarbij de steen beweging per beweging vorm kreeg. Op dat moment ben je bijna een beeldhouwer: je brengt naar buiten wat in de steen zit, en wat alleen jij kan zien. Daar heb je een geoefend oog en veel ervaring voor nodig. Je moet enerzijds respecteren wat de diamant is, en hem anderzijds technisch perfect bewerken om hem tot het niveau van kunst te verheffen.”

“Je moet respecteren wat de diamant is, en hem technisch perfect bewerken om hem tot het niveau van kunst te verheffen”

“Het is logisch dat een project als dit plaatsvindt in Antwerpen. Antwerpen is dé thuisbasis van diamant met een rijke geschiedenis van ervaring en ambacht in combinatie met vooruitstrevende technologie. Met Antwerp Cut wil ik dat erfgoed combineren met mijn eigen verbeelding en kunstzinnigheid, en mensen zo de kans geven om op een andere manier naar diamant te kijken. Niet als een object dat je aan je vinger draagt, maar als een inspirerend kunstvoorwerp van ongelooflijke schoonheid.”

Meer lezen over wat Antwerp’s Most Brilliant-juweliers drijft en inspireert?

Sectoren: 
Deel deze pagina: