“Ondernemen is als een marathon lopen”

Een eigen zaak starten, is altijd spannend. En ook na de opstart loopt het soms toch nog anders dan verwacht. Ondernemen gebeurt met ups en downs. Als starter weten dat u niet de enige bent die soms zoekt of worstelt met het ondernemerschap, is vaak een geruststelling. De stad Antwerpen ondersteunt beginnende ondernemers, onder andere door een gratis coaching op maat voor starters in de sectoren detailhandel en horeca.

Een goed doordacht concept helpt ondernemers doorzetten

“Ik merk dat niet alle starters hun concept goed hebben uitgewerkt,” vertelt Karl Magnus. Hij coacht startende ondernemers bij het opstellen van een marketing- en communicatieplan. “Ze starten een Italiaans restaurant, maar zetten dan wel steak en frieten op de kaart. Of ze willen de nadruk leggen op gezond eten en gezond leven, maar verkopen ook taartjes vol suiker. Ik baken samen met hen de doelgroep af en we stellen een communicatieplan op.”

“De opening van je zaak is een hoogtepunt, maar geen finish. Je moet blijven doorgaan.” 

Zo’n plan kan beginnende ondernemers helpen om ook op moeilijke momenten door te zetten. Karl: “Een zaak starten is als een marathon lopen: je moet je voorbereiden, een pand zoeken, afspraken maken met leveranciers. Je bent maandenlang alleen met je winkel of restaurant bezig. Je slaapt weinig en leeft op adrenaline. De opening is een hoogtepunt, maar geen finish. Je moet blijven doorgaan. Maar een paar maanden later voel je de weerslag. Ik noem het de six month itch. Misschien komen er te weinig nieuwe klanten of vallen je verkoopcijfers tegen. Een goed communicatieplan kan hen daar doorheen helpen. Een goede tip: spreek je bestaande netwerk van kennissen, ex-werkgevers of oud-collega’s aan.”

Kleine ingrepen met groot effect

Steven Bollé is starterscoach voor horeca en retail in de stad Antwerpen. Hij begeleidt ondernemers bij de uitstraling en de inrichting van hun winkel of horecazaak. “Ik kom vaak bij starters die een winkel of restaurant hebben overgenomen. Ze merken na enkele maanden dat er iets niet klopt: klanten blijven weg of ze trekken een ander publiek aan dan ze wilden bereiken. Zo deed ik de coaching van een dame die een ijssalon overnam. Ze spaarde kosten noch moeite en richtte het pand perfect in. Maar er kwam weinig volk over de vloer. Wat bleek: de uitbaatster stond vaak in haar keuken en er lagen geen menukaarten op de tafel. Niks wees erop dat je daar snel een ijsje of snack kon gaan eten. Ik raadde haar aan om meer in de zaak te komen en zichtbaar te zijn voor potentiële klanten.”

“Een winkel met veel stopkracht trekt nieuwe klanten aan” 

Steven besluit: “Ondernemers zijn vaak bezig met het operationele: de winkel moet open, ze moeten bestellingen plaatsen, de boekhouding moet in orde. Toch loont het de moeite om op voorhand na te denken over het concept en de uitvoering daarvan. Zo kan je vermijden dat je na een paar maanden vastloopt.”

Ook starter detailhandel of horeca? Boek hier uw gratis coaching.

Sectoren: 
Thema's: 
Deel deze pagina: