“Onze webshop brengt ons dichter bij onze klanten”

 

Online aanwezig zijn is vandaag een must voor de meeste ondernemers. Ellen Cattebeke en Joris Smeuninx gaan nog een stap verder. Met hun kledinglijn Wolk kiezen ze resoluut voor een online aanpak. “We bieden een product aan dat zo specifiek is, dat we online veel gemakkelijker ons doelpubliek vinden. In de rekken van een gewone retailer kunnen we ons verhaal veel moeilijker vertellen.”

Technisch materiaal voor elke dag

Wolk staat vandaag voor een lijn van modieuze, casual herenhemden en t-shirts in merinowol en tencel. “Die materialen hebben we gekozen omdat ze antibacteriële eigenschappen hebben waardoor het kledingstuk niet gaat stinken”, legt Joris uit. “We lenen eigenlijk technologie uit sportkledij. Dat idee komt voort uit een frustratie die we hadden toen we allebei bij AS Adventure werkten. Daar is het evident om technische materialen te gebruiken die goed zweet afvoeren en geurtjes tegengaan. Maar zulke sportshirts doe je niet aan om naar het werk te gaan. Veel mensen die een drukke dag hebben en bijvoorbeeld pendelen met de fiets, zouden daar nochtans plezier van hebben.”

“Zo zijn we op het idee gekomen om merino te gebruiken in mooie hemden en t-shirts voor elke dag”, vertelt Ellen. “We hebben intensief samengewerkt met een Italiaanse leverancier om ons eigen garen te ontwikkelen. Daar komt onze achtergrond als productonwikkelaars naar boven. We zoeken graag oplossingen tot in de kleinste details.”

Verhaal in een oogopslag

De hemden van Wolk koop je dus niet zomaar wanneer je op zoek bent naar een blauw geruit herenhemd. Wél wanneer je de voordelen van merinowol al kent en er specifiek naar op zoek gaat. “Daarom hebben we gekozen voor een uitsluitend online verhaal”, zegt Joris. “De webshop staat ons toe om via zoekmachineoptimalisatie heel gericht in te spelen op een doelpubliek dat merino al kent en ernaar op zoek is.”

“We wisten dat onze webshop het verhaal vanaf het eerste moment duidelijk moest maken”, vult Ellen aan. “Dus hebben we sterk ingezet op design en fotografie. We hebben gekozen voor lifestyle-beelden waar je het kledingstuk ziet in een realistische situatie. Zo tonen we mensen in één oogopslag waar we voor staan, en dat is veel moeilijker als je je product via een retailer aan de man brengt. Kiezen voor een webshop lijkt misschien vooral een manier om overheadkosten te drukken, maar voor ons is het de beste manier om ons verhaal te vertellen. De webshop brengt ons dichter bij onze klanten.”

SEO

“We hebben samengewerkt met copywriters die gespecialiseerd zijn in SEO om teksten te schrijven die goed worden opgepikt door Google. We wisten natuurlijk dat Google een belangrijk kanaal voor ons zou zijn. Wat we op voorhand niet genoeg bedacht hebben, is dat je een webshop ook voortdurend moet bijsturen en verbeteren”, zegt Joris. “Een voorbeeld? Een van onze best scorende pagina’s is een infopagina over de kwaliteiten van merino. Die trekt veel lezers aan, maar een kennis wees ons erop dat de link met de webshop niet duidelijk genoeg was. Als lezer kon je dus gewoon weer wegklikken zonder zelfs te zien dat we ook kleding uit merinowol verkopen. Zulke dingen merken we gaandeweg.”

Passen? Niet nodig

Een van de grote uitdagingen van online kleding kopen, is de keuze voor de juiste maat. Wolk lost dat op met een heel eigen matentool. Joris: “In plaats van een klassieke tool waarin je op basis van je lichaamsmaten een kledingmaat kiest, hebben we een alternatief ontwikkeld. We vragen gebruikers om een kledingstuk uit hun kleerkast te halen dat goed past, en dat op te meten. De tool vertelt hen dan welk model het beste bij hun voorkeur aansluit.”

“Die tool werkt zo goed dat we amper nog terugzendingen krijgen omwille van de verkeerde maat”, zegt Ellen. “Toen we dat merkten, hebben we die tool een veel prominentere plek gegeven op de website. Je kan er nu echt niet meer naast kijken.”

Community

Rechtstreeks klantencontact heb je ook online. Dat bewijst het duo achter Wolk elke dag. Ellen: “Omdat we onze customer service zelf doen, zijn we juist heel dicht betrokken bij onze klanten. Bestelt iemand hetzelfde T-shirt in een maat M en L? Dan twijfelt die klant waarschijnlijk over de maat. In plaats van die bestelling meteen te verzenden, nemen we contact op en geven we advies. Die persoonlijke aanpak stellen onze klanten op prijs. Zo ontstaat er een echte community. Dat merken we aan onze groeiende Facebookgroep. En ook onze nieuwsbrief is een belangrijk kanaal om nauw contact te houden. We versturen die alleen maar als we echt iets te vertellen hebben, en gebruiken hem ook om de vinger aan de pols te houden. Dankzij de feedback die we zo krijgen, weten we wat onze klanten wensen en in welke richting we moeten verdergaan.”

 

ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. nodigt Ellen Cattebeke en Joris Smeuninx (Wolk) samen met DEW uit om te praten over de kruisbestuiving tussen productontwikkeling en mode. Wil je hen live horen vertellen? Dat kan tijdens Fashion Talks op 21 november in de Handelsbeurs.

Thema's: 
Deel deze pagina: