6 Antwerpse bedrijven dingen mee naar de Henry Van de Velde Gold Award

Zes bedrijven uit stad Antwerpen ontwierpen een product dat vanuit design een oplossing aanreikt met een positieve impact op economie en de samenleving. Zij werden met 7 projecten geselecteerd uit de 255 ingediende ontwerpen en wonnen een Henry van de Velde Award in één van de acht categorieën: Business, Community, Consumer, Ecodesign by OVAM, Graphic & Packaging, Habitat, Health & Wellbeing en Mobility. 
Iedereen kan tot 21 december online stemmen om zijn favoriete project, product of dienst te bekronen. De zes bedrijven en hun project in de categorie waarin ze hun award hebben gewonnen.

 

Studio Dott - award winner Health & Wellbeing én Business

De ring van Belun brengt de slaapkwaliteit van de gebruiker in kaart zonder dat de gebruiker aan comfort moet inboeten. Het product maakt een analyse van de hoeveelheid zuurstof in je bloed, het stressniveau en geeft een beeld van de verschillende fases in de slaap.

De nood om sneller, betaalbaarder en duurzamer te kunnen bouwen wordt steeds groter. SAM (Slimme aanpasbare Module) bundelt alle nutsvoorzieningen in één module. Verwarming, water, elektriciteit, ventilatie en domotica zit er allemaal in, zowel de toestellen, de leidingen als de contactpunten. 18 verschillende kastmodules kunnen zich aan eender welke ruimte aanpassen.

Poppins & Wayne – award winner Community

Een online game, die de smartphone van de gebruiker even verandert in die van iemand die de reis van Syrië of Afghanistan naar Europa moet ondernemen. Het doel is op een laagdrempelige manier het publiek te informeren en hen te doen ervaren wat jonge vluchtelingen effectief meemaken tijdens hun tocht. 

Lies Mertens – award winner Consumer

De handtassen van Lies Mertens worden gemaakt uit overschotten, het leder wordt gekleurd zonder chemicaliën en het leder blijft vlekkeloos omdat het een coating krijgt die ook uit natuurlijke materialen bestaat. Ook verpakking, transport en arbeidsomstandigheden worden nauwlettend in het oog gehouden om de ecologische voetafdruk zo laag mogelijk gehouden.

HNST – award winner Ecodesign by OVAM 

HNST ontwikkelde een eerste jeanscollectie in een businessmodel dat zowel innovatief is, gebaseerd is op co-creatie en stoelt op circulair design. Het is een samenwerking tussen de creatieve sector, de sociale economie, de lokale textielindustrie en partners in onderwijs en onderzoek.

MAFF – award winner Graphic & Packaging

Art director Elke Treunen van MAFF vertaalde de atypische inhoud van een reisgids in een visuele, dromerige layout. Vrolijk, bevrijdend en inspirerend. De vormgeving laat meekijken in het hoofd van de schrijver, de lezer reist samen met de schrijver. Of kan de reis zelf ontdekken met hulp van grafische iconen en coördinaten.

Yellow Window – award winner Mobility Award

Yellow Window ontwierp mee een innovatieve dubbeldektrein die compatibel moest zijn met de bestaande rijtuigen. Een nieuwe ‘look en feel’, meer ruimtegevoel, een efficiënte rugleuning en een nieuw verlichtingsconcept zorgen voor een meer comfortabele treinreis. Deze nieuwe rijtuigen zijn tegelijkertijd perfect compatibel met de bestaande rijtuigen.

U kan uw stem tot 21 december uitbrengen voor het project, product of dienst die volgens u de ultieme winnaar moet worden via deze website: http://www.henryvandevelde.be/editie/editie-2019. 29 januari worden de Henry van de Velde Golden Award Winners 2019 bekendgemaakt, tezamen met de lifetime achievement award, de award voor beste bedrijf of voor beste jong talent en de publieksprijs.

Deel deze pagina: