8 tips voor eigenaars van leegstaande bedrijfs- en handelspanden

Als eigenaar van een of meer leegstaande bedrijfs- of handelspanden hebt u er alle belang bij om snel een nieuwe invulling te vinden. Zo vermijdt u kosten - zoals belasting op leegstand - en zorgt u voor inkomsten. Door actief aan de slag te gaan met uw pand(en), gaat u verwaarlozing tegen. Ook de stad en de buurt varen er wel bij. Met onderstaande tips helpen we u graag op weg.

Tip 1: Maak uw pand en de mogelijkheden bekend

Het lijkt evident, maar zorg ervoor dat geïnteresseerden ook weten dat uw bedrijfs- of handelspand beschikbaar is op de huur- of koopmarkt. Zo kunt u beroep doen op de expertise van een vastgoedmakelaar om uw pand en de mogelijkheden bekend te maken. 

Zorg hierbij steeds voor een realistische prijszetting, anders loopt u het gevaar potentiële kandidaten af te schrikken.

Tip 2: Krijg tot 90% subsidie voor afbraak leegstaande of verwaarloosde bedrijfsruimte

Staat uw leegstaand of verwaarloosd bedrijfsgebouw op de Vlaamse inventaris van leegstaande en verwaarloosde bedrijfspanden, en wilt u het gedeeltelijk saneren of volledig afbreken? Dan kunt u hiervoor een subsidie krijgen van de Vlaamse overheid waarmee u tot 90% van de kosten recupereert.

Lees meer

Tip 3: Meld een horecaondernemer de mogelijkheid om 1 jaar vrijstelling van horecabelasting te krijgen

Wie een horecagelegenheid opstart in een pand dat opgenomen is in het leegstandsregister van de stad en bovendien gevestigd is in een bovenlokale strategische horecakern, kan één jaar vrijstelling van horecabelasting aanvragen. Geef deze tip zeker mee als een horecaondernemer geïnteresseerd is in uw pand.

Lees meer

Tip 4: Overweeg een tijdelijke invulling in afwachting van een permanente invulling

Overweeg eventueel een tijdelijke invulling tot een permanente invulling mogelijk is. Een tijdelijke invulling zoals een pop-upwinkel of een tentoonstellingsruimte voor enkele weken voorkomt verwaarlozing en andere onaangename kanten van leegstand. Het zet bovendien uw pand in de kijker, het benadrukt de potentie ervan en trekt sowieso de aandacht.

Hierbij ook nog de volgende tips:

  • Voor tijdelijke invulling van leegstaande panden kunt u samenwerken met leegstandsbeheerders zoals Camelot, Entrakt, FMT, Interim Vastgoedbeheer, Monumento, Pand Consulting, en Prevenda.
  • Zet uw pand op online platforms zoals spacified.com.
  • De nood aan betaalbare werkruimten bij kunstenaars en creatieve ondernemers is groot. Studio Start vzw creëert en beheert werkruimtes, sluit een contract met de eigenaar van een pand en verhuurt door aan kunstenaars en creatieve ondernemers. Kijk voor meer info op www.studiostart.be

Tip 5: Fris uw leegstaand pand op en maak het beter verhuurbaar

Ook minimale ingrepen zoals opsmukwerken kunnen de uitstraling van het interieur van pand al snel verbeteren, waardoor u het sneller verkocht of verhuurd kunt krijgen. Staat uw handelspand in een van de kernwinkelgebieden of strategische horecakernen leeg? De stad Antwerpen voorziet ook hier een premie. U kan gratis beroep doen op een interieurarchitect die u met raad en daad bijstaat over mogelijke ingrepen. Als u de werken laat uitvoeren, krijgt u 75% van de kosten terug, met een maximaal bedrag van 1.500 euro.

Lees meer

Tip 6: Informeer u goed over vergunningen, dat is het halve werk

Wat ook uw volgende stap is, informeer u goed over de nodige vergunningen. 

Lees meer

Tip 7: Steek ook eens elders uw licht op

Hierboven vindt u enkele tips, maar u kunt ook elders meer informatie vinden. Kijk bijvoorbeeld eens op:

Tip 8: Check btw-plichtigheid met uw lokale btw-administratie of met uw belastingsadviseur

Om verrassingen te vermijden: informeer op basis van uw concrete situatie of u al dan niet en op welke manier btw-plichtig bent. Zo is de professionele verhuur voor maximaal 6 maanden bijvoorbeeld sinds 2019 van rechtswege aan btw onderworpen.

Meer info of vragen?

Contacteer het Bedrijvenloket van de stad Antwerpen, 03 338 66 88, bedrijvenloket@antwerpen.be.

Deel deze pagina: