ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. initieert co-working tussen de creatieve en andere sectoren

APBC Katerbrunch | 27 januari © 2022 Sandra Van Watermeulen

Moeten we ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. nog voorstellen? Dit platform zorgt dat creatives elkaar vinden/helpen, selecteert creatives als problemsolvers voor vraagstukken waar ondernemers uit andere sectoren op vastlopen én geeft ze beiden een zet in de goeie richting via innovatie en groei.

 

ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. gelooft in de impact van de creatieve industrie én is niet bang om zichzelf in vraag te stellen. In 2021 bevroegen APBC én BUFFL de creatives uit provincie Antwerpen. De antwoorden werden onlangs gepresenteerd tijdens de jaarlijkse katerbrunch. Maar eerst even herhalen wat ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. voor jou kan betekenen.

 

Facebookgroep APBC voor interactie

De besloten facebookgroep van ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. heeft 3.089 deelnemers en is een wakkere plek om in interactie te gaan met andere creatieve ondernemers. Ben je op zoek naar, heb je vragen over duurzaamheid, jobcoaching, de toekomst van het grafische ontwerp, zoek je een boekhouder, een stageplaats, een kantoorruimte,…. stel je vraag. Ervaringen delen en elkaar helpen, dat is waar het hier over gaat.

Expertise delen in deze community

 

Matching voor innovatie en groei

Hire a Creative en begeleiding van KMO's via strategische innovatietrajecten worden al enkele jaren aangeboden. Ook in 2022 brengt APBC je in contact met de juiste creative voor jouw opdracht.

“Bij Hire a Creative is de drempel laag en klanten hebben meer vertrouwen, omdat APBC de creative een kwaliteitslabel meegeeft."

De juiste creative voor jouw opdracht

"Tijdens een strategisch innovatietraject met een betrokken team kan je veel realiseren. Het voortschrijdend inzicht in een volgende fase toepassen, is telkens weer een stap vooruit." Bert Pieters

Hoe kruisbestuiving met creatives jouw innovatievraagstuk oplost

 

AWARD WINNING DESIGNERS zet creatives in de kijker

Alle ontwerpers die het afgelopen jaar een nationale of internationale designprijs wonnen, krijgen ook van ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. een AWD-pin opgespeld en worden extra in de kijker gezet.

Ben je een Antwerpse designer en viel je 2021 in de prijzen?

 

APBCoffees

Met regelmaat organiseert APBC koffie’s rond een bepaald thema. Het eerstvolgende thema op 15 februari is Mode. Interesse?

APBCoffee, dat is netwerken met een goede kop koffie en ontbijt

De koffie staat klaar. Het enige wat je moet doen is inschrijven

De volledige werking van APBC vind je op APBC.be

 

Bevraging van de creatieve sector door APBC en BUFFL

Het afgelopen jaar peilden we bij de creatieve community naar hun professionele ervaringen tijdens de coronacrisis. De resultaten van de bevraging inclusief de leerpunten, werden voorgesteld tijdens de katerbrunch. In het kort:

Corona

De bevraging bracht gelijkaardige conclusies als deze uit andere sectoren in de coronacrisis: een kleine helft van de respondenten ondervond negatieve impact, een derde ondervond geen impact en een kleine 20% kon zelfs een positieve balans maken.

“Zet een businessmodel op waarbij je makkelijk kan pivoteren tussen verschillende manieren om inkomsten te genereren.”

Impact

De coronacrisis zorgde ook in deze sector voor veel stress over de continuïteit van de opdrachten en een gebrek aan mogelijkheden om het tekort aan opdrachten te counteren. Als gevolg daarvan: een hoge werkdruk en een foute work-life balance. Velen stonden voor de uitdaging om dat op een gezonde manier aan te pakken.

“Moeten we schalen of niet? We stonden voor een kantelpunt: doorgaan of stoppen? Maar nog beter leren inplannen en blijven durven, ook in deze crisistijd. We worden verplicht om onszelf nog sterker te profileren.”

Welke actiedomeinen zijn moeilijk en toch heel belangrijk

Vijf thema's werden hier getipt. Creatives vinden ze moeilijk te tackelen, maar ze zijn heel belangrijk in het creatieve ondernemerschap. De focus ligt voor de meesten op de thema's 4 en 5.

  1. Leveranciers en creatives vinden met complementaire skills voor mogelijke samenwerking
  2. Collegialiteit tussen creatives stimuleren, door openlijk je ervaringen te delen en ondersteuning te krijgen
  3. Geïnspireerd blijven, een positieve impact realiseren en samenwerken rond maatschappelijke uitdagingen
  4. Contacten leggen met nieuwe prospecten: klanten en leveranciers ontmoeten
  5. Netwerken rond kennis: eigen expertise aanbieden of vragen kunnen stellen rond eigen uitdagingen
Waarvoor kijken creatives naar APBC

Voor ondersteuning bij de opstart van een zaak (coaching), promotie van het Antwerpse design (meerdere invalshoeken) en matchmaking; het samenbrengen (netwerken) van complementaire partijen met realistische kans op nieuwe opportuniteiten voor beide partners. En... creatives kijken daarvoor niet alleen naar APBC: 65% van de community wil zelf graag meewerken om concepten hieromtrent verder uit te diepen, scherper te stellen en te realiseren. Wordt zeker vervolgd.

 

 

 

 

Thema's: 
Deel deze pagina: