Antwerpen gaat voor digital first

Havenhuis - copyright Gianni Camilleri

Digitale en technologische ontwikkelingen verlopen steeds sneller én de digitale verwachtingen van bewoners en bedrijven blijven toenemen. De Covid-periode is daar natuurlijk niet vreemd aan. Om digitale koploper te blijven, heeft Stad Antwerpen een strategie voor digitale transformatie ontwikkeld. Ontdek wat dit voor jou als ondernemer betekent en hoe ook jij je steentje kan bijdragen aan deze digitale toekomst.

Technologie dringt meer en meer door

De cijfers zijn duidelijk: in 2020 maakte maar liefst 95,4% van alle Antwerpenaren thuis regelmatig gebruik van het internet en gebruikte 90% van de Antwerpenaren meerdere dagen per week hun smartphone om te surfen op het net. Technologie dringt meer en meer door in onze wereld en aanbieders als Netflix, Spotity en LinkedIn leveren hun gebruikers een optimale en unieke digitale beleving. De stad kan niet achterblijven en wil haar stadsgebruikers (bewoners, bedrijven, studenten, bezoekers…) een vergelijkbare interactieve beleving aanbieden. 

Native app als ultieme dienstverlening

Met de strategie voor digitale transformatie gaat de stad voor een toekomst waarin stadsgebruikers nog meer centraal staan. Concreet wil de stad een native app ontwikkelen waarmee stadsgebruikers als inwoners en studenten, maar ook ondernemers en bedrijven alle dienstverlening van de stad op maat kunnen benutten. Zie het voor je: in de app een foto nemen van sluikstort bij je bedrijf zodat de sluikstortcel meteen in actie komt. Of als horeca-uitbater in de app persoonlijke info krijgen over de mogelijkheden om je terras uit te breiden. Of rechtstreeks in de app een vergunningsaanvraag doen. Het doel is om ondernemers automatisch zoveel mogelijk te helpen en te begeleiden bij het opstarten en uitbouwen van hun zaak.

Digitale spiegelstad

Een ander aspect van de strategie is de digitale spiegelstad. Vandaag verzamelt de stad al heel wat data over bijvoorbeeld aantallen mensen op drukke plekken, waterstanden en luchtkwaliteit. In de toekomst wil de stad deze data nog beter gaan gebruiken. Door het bouwen van een digitale spiegelstad van Antwerpen brengt de stad alle data samen en kan ze analyseren, voorspellen en sneller ingrijpen. Deze digitale spiegelstad zal ook voor ondernemers en bedrijven een grote meerwaarde betekenen. 

Oproep naar bedrijven

Om deze strategie voor digitale transformatie uit te voeren, heeft de stad hulp nodig. De stad wil en kan niet alles alleen doen. Antwerpen wil haar rijke ecosysteem van digitale en innovatieve bedrijven betrekken om dit toekomstbeeld te realiseren. 

 

Heb jij als ondernemer zin om mee je schouders te zetten onder deze digitale transformatie? Hou antwerpen.digipolis.be in de gaten voor interessante digitale projecten en bouw mee aan digitaal Antwerpen.

Meer informatie: 

Lees de volledige strategie voor digitale transformatie op digitaletoekomst.antwerpen.be.

Sectoren: 
Deel deze pagina: