Antwerpen: retailstad met veel gezichten

Als internationaal erkende modestad is Antwerpen de shoppingstad bij uitstek. Zowel liefhebbers van exclusieve modehuizen, hippe conceptstores of grote winkelketens kunnen er terecht. Daar spelen retailers graag op in. “Antwerpen heeft heel wat te bieden voor retailers”, bevestigt Ann Hayen van het vastgoedkantoor Hayen-Paris.

Ann Hayen en Steven Callewaert van Hayen-Paris begeleiden retailers in hun zoektocht naar een geschikte locatie. Daarbij combineren ze hun expertise in de retailvastgoedsector met juridische dienstverlening. Hun klantenbestand is zeer divers en varieert van beursgenoteerde multinationals tot starters die een pand zoeken voor hun eerste winkel.

Stad met vele gezichten

“In de keuze voor een pand zijn drie elementen doorslaggevend: oppervlakte, prijs en locatie. Praktische factoren bepalen de gewenste oppervlakte of de maximumprijs van de huur, maar de keuze voor een locatie in de stad hangt vooral af van de identiteit en positionering van de retailer. We proberen steeds een buurt te zoeken die past bij het DNA van het retailconcept”, licht Ann Hayen toe.

Antwerpen is een stad met vele gezichten, en de verschillende winkelzones zijn daar een illustratie van. Luxemerken groeperen zich in de buurt van de Schuttershofstraat, en grote modeketens kiezen vaak voor een vestiging op de Meir. Andere populaire winkelgebieden zijn de Antwerpse Modewijk of de Wilde Zee.

“De verschillende winkelzones van Antwerpen hebben hun eigen karakter maar liggen toch op wandelafstand van elkaar. Dat is in andere steden zoals Brussel vaak niet het geval. Hierdoor is Antwerpen een aantrekkelijke bestemming voor toeristen en dagjesshoppers”, zegt Ann Hayen. “Door de centrale ligging van het winkelgebied kan een winkelnamiddag bovendien perfect gecombineerd worden met een culturele activiteit of een etentje in  een van de vele restaurants en horecazaken.”

Eerste vestiging in Antwerpen

Antwerpen is ook een populaire bestemming bij internationale retailketens die een eerste vestiging in België willen openen. “België ligt op een breuklijn tussen Noord-Europese en Zuid-Europese landen, en combineert in zekere mate ook beide culturen. Hierdoor zijn Belgische steden interessant voor retailers die internationaal uitbreiden en hun concepten willen testen in een nieuwe markt. Aangezien België geen groot of uitgestrekt land is,  kunnen ze deze nieuwe markt ook relatief snel leren kennen”, zegt Steven Callewaert.

Antwerpen is een populaire bestemming voor internationale retailketens die een eerste vestiging in België willen openen.

“We zien vaak dat retailers uit bijvoorbeeld Nederland of Scandinavië kiezen voor een eerste Belgische vestiging in Antwerpen. Bovendien heeft Antwerpen internationaal de reputatie dat er veel originele retailconcepten ontstaan.”

Een vestiging openen in Antwerpen? Neem contact op met Investdesk.

Sectoren: 
Thema's: 
Deel deze pagina: