Antwerps creatief duo ontwikkelt smartphonegame PeaceCraft

Yasmin Van de Werf en Wim Wouters van het Antwerpse Poppins & Wayne ontwikkelden in opdracht van !DROPS en Pax Christi Vlaanderen een game over jongeren op de vlucht. PeaceCraft is een ervaringsgericht spel voor zestien- tot twintigjarigen, op de smartphone. De speler duikt virtueel in de smartphone van hoofdpersonages Sara en Mohammed en volgt via mock-ups van de meest bekende apps hun vlucht uit Syrië of Afganistan tot hun aankomst in België.

Van onmisbare naar levensnoodzakelijke smartphone

Yasmin vertelt: “!DROPS, een sociaal innovatiebureau dat op zoek gaat naar concrete oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen, vroeg ons om een game te ontwikkelen over vluchtelingen. We kwamen al snel uit bij een storydriven experience waarbij je echt in de schoenen en het leven van Sara of Mohammed stapt.”

Met PeaceCraft krijgt een speler de smartphone van een jonge vluchteling in handen. Het ziet er helemaal echt uit: de apps, de berichten en de telefoontjes die binnenkomen. De speler antwoordt, stuurt appjes en post statusupdates en foto’s op sociale media.

“Een smartphone is voor veel jongeren onmisbaar. Voor jonge vluchtelingen soms letterlijk levensnoodzakelijk: ze konden er noodsignalen mee uitsturen of met elkaar communiceren, zelfs zonder WIFI. Het was ook vaak hun enige manier om contact te houden met familie.”

Waargebeurde verhalen van jonge vluchtelingen

Om het spel zo waarheidsgetrouw mogelijk te maken, spraken Wim en Yasmin met jonge vluchtelingen in het Rode Kruis-opvangcentrum op Linkeroever. Tijdens vier workshops verzamelden ze de verhalen van jongeren op de vlucht, maar leerden ze ook meer over hun leven in hun thuisland.>

“Een smartphone is herkenbaar en voor veel jongeren onmisbaar. Voor jonge vluchtelingen is hij soms zelfs letterlijk levensnoodzakelijk.”

“We wilden weten hoe het was om op de vlucht te zijn,” vertelt Yasmin. “Niet altijd gemakkelijk door de taalbarrière, maar door beelden te gebruiken kregen we stukje voor stukje de verhalen van die jongeren te horen. We brachten bijvoorbeeld prints van landkaarten mee en lieten hen hun vluchtroutes uittekenen. Of ze maakten mind boards waarop ze toonden welke muziek ze graag beluisterden, wie hun vrienden waren en welke hobby’s ze hadden.”

Voorbij het label laten kijken

PeaceCraft is in de eerste plaats bedoeld voor jongeren. Leerkrachten en hun leerlingen kunnen het in de klas spelen en daarna bespreken. “Maar we merken dat PeaceCraft net zo goed volwassenen raakt, dus wie weet laten we met PeaceCraft zoveel mogelijk spelers voorbij dat label ‘vluchteling’ kijken”, licht Yasmin toe. Speel de demo van het spel

“Met PeaceCraft willen we proberen om spelers voorbij het label ‘vluchteling’ te laten kijken.”

Winnaar van de Henri van de Velde Award 19

PeaceCraft is een laagdrempelig spel, maar met een grote impact. Daarom is het een van de Henri van de Velde Award Winners 19, in de categorie ‘community’. Deze prestigieuze prijs wordt ieder jaar uitgereikt aan Vlaamse projecten die vanuit design een positieve impact hebben op de economie en de samenleving. Het hele project komt ook in aanmerking voor de publieksprijs. Stem op Peacecraft, dat als designproduct een positieve impact heeft op economie en samenleving.

Breng uw stem uit

Deel deze pagina: